نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 104
خٌلاصه درس
1- عوامگرايى در جوامع اسلامى از عواملى همچون آسايشطلبى
و محدوديت فكرى مسلمانان پديد آمد. استعمار و حكومتهاى ناشايست نيز طبق مصالح خود،
آن را گُسترش دادند. بهدليل آن كه مدافعان و بيدارگران نيز در اقليّت بودند، بيشتر
مسلمانان از صحنههاى علمى، هنرى، سياسى و اجتماعى كنار كشيدند و دروازههاى تمدن عظيم
اسلامى را به ديگران سپردند.
2- معارف ساختگى و جعل حديث همانند احاديث مربوط به قرائت
قرآن از سوى ابىّ بن كعب، ظاهربينى و حسگرايى، ماجراى حكميّت در جنگ صفّين و مهمتر
از همه، تحريف و توجيه حقايق دينى همانند تحريف غيبگويى پيامبر صلى الله عليه و آله
در شهادت عمّار ساير به دست گروه ستمگر، از مظاهر عوامگرايى است.
3- توجه افراطى به موضوعات غير ضرور از ديگر مظاهر عوامگرايى
جامعه است؛ تجويد قرآن، از جمله آنهاست. با اينكه صحيح و فصيح خواندن قرآن مطلوب
خدا و پيشوايان دينى است، ولى تعمّق و تحقيق بيش از حد در ابعاد تجويد، بى ثمر و مانع
از نيل به اهداف عالى و معارف پايانناپذير آن است. همچنين پرداختن بيش از حدّ لزوم
به علوم ادبى همچون نحو و صرف و اشتغال به حل و فصل نكات دقيق و ظريف آنها، نوعى اتلاف
وقت است و فدا كردن فرايض در مقابل فضايل و نوافل. اين مسائل به تدريج، زمينه عقبماندگى
مسلمانان را فراهم آورد.
پرسش
1- عوامگرايى چيست و چگونه پديد آمد؟
2- مقصود از معارف ساختگى چيست؟ (نمونهاى ذكر كنيد.)
3- برونگرايى و ظاهربينى را با ذكر نمونهاى توضيح دهيد.
4- معاويه حديث نبوى را با چه هدفى تحريف كرد و اين اقدام
چه تأثيرى داشت؟
5- انگيزه و بازتاب گُسترش افراطى علم تجويد را بيان كنيد.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 104