نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 121
تمتّعات مادى در مجموع، از لذّات واقعى بشر مىكاهد.
با توجه به اين سه اصل، مفهوم «زهد اسلامى» روشن مىشود
و نيز اين كه چگونه اسلام رهبانيّت را طرد مىكند، اما زهدگرايى را در عين جامعهگرايى
و در متن زندگى و در بطن روابط اجتماعى مىپذيرد. [1]
فلسفه زهد:
زُهد اسلامى برخلاف رهبانيت مسيحى، داراى فلسفه خاصى است
و آثار مثبت فراوانى دارد؛ از جمله:
الف. ايثار و ترجيح ديگران، بر خويشتن و مقدم داشتن مشكلات
جامعه اسلامى و برادران دينى بر مشكلات شخصى خود كه از آن به «ايثار» تعبير مىشود
و از پرشكوهترين مظاهر جمال و جلال انسانيت است؛
ب. همدردى و شركت عملى در غم و حُزن مستمندان و هماهنگ
شدن با محرومان و تسكين دادن بخشى از آلام اجتماع؛
ج. كسب آزادگى؛ بدين معنا كه نيازهاى غير ضرور، كه از
سوى جامعه و محيط بر انسان تحميل مىشود، اگر به صورت يك نياز درونى درآيد، او را به
زنجير مىكشد و آزاديش را مىگيرد. «زهد» سپرى است در مقابل بردگى و ضعف و زبونى؛ زيرا
زندگى حركت بر روى آب است؛ هر چه وابستگىها كمتر باشد، امكان شناورى بيشتر است.
وابستگىهاى زياد اين امكان را سلب مىكند و خطر غرق شدن
را پيش مىآورد. [2]
تا اين جا سخن از تلقّى نادرست و برداشت تحريفآميز برخى
از مفاهيم دينى و نقش آنها در سير نزولى مسلمانان بود. در اين رهگذر، به تحليل مفهوم
دو واژه مهم «زهد» و «قضا و قدر» پرداختيم. تحريف مفاهيم اختصاص به اين دو واژه ندارد،
«دنياطلبى» و «دنياستيزى»، «تقيّه»، «انتظار» و مانند آن نيز از ديگر واژههايى است
كه بايد با بينش عميق و نظر اثباتى مورد تحليل قرار گيرد.
1) - مجموعه آثار، ج 12، ص 141.
2) - همان.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 121