نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 16
1 پيشرفت و تمدّن مادى كه در آن، ارزشها به امور حسى
و مادى منحصر مىگردد و نسبت به ارزشهاى معنوى، بىاعتنايى و حتى كينهتوزى مىشود
و همه چيز از ديد سودجويى و لذتپرستى مورد توجه قرار مىگيرد.
2 پيشرفت و تمدّن معنوى كه تمام ارزشها متعلق به معنويات
و مسائل فوق مادى است و واقعيتهاى حسى و مادى كاذب و پليد است.
3 پيشرفت و تمدّن جامع كه در آن، همارزشهاى مادى و حسى
مورد توجه است و هم ارزشهاى معنوى. در چنين تمدّنى، زندگى به زيان ديگرى مورد غفلت
قرار نمىگيرد و پيشرفت تك بُعدى تحقّق نمىپذيرد؛ جامعه پيوسته با دو بال معنوى و
مادى بهسوى چشمهسار حيات پرواز مىكند. [1]
مفهوم «انحطاط»
«انحطاط» و «عقبماندگى» نقطه مقابل «پيشرفت» و «تمدّن»
است. با روشن شدن مفهوم تمدّن، مفهوم انحطاط نيز روشن مىگردد؛ زيرا «تعريف به اضداد»
از راههاى شناخت مفاهيم است. [2] كسى كه «عقل و علم» را تبيين مىكند، از تعريف «جهل
و نادانى» بىنياز است. [3] پس با توجه به اين قاعده، مىتوان گفت:
«انحطاط عبارت است از فقدان يا محدوديت مظاهر دينى و
فرهنگى و غروب امنيت و آسايش جامعه.»
مظاهرى از پيشرفت و انحطاط
اكنون بايد به معيارها و ملاكهاى هر يك از پيشرفت و انحطاط
پرداخت و با ارائه نمونههايى از جوامع پيشرفته و عقبمانده، حدّ و مرز آنها را نشان
داد؛ از جمله:
1) - ر. ك به: سخنان بزرگان، شعبانعلى لامعى، ص 87.
2) - شخصى از على عليه السلام پرسيد: عقل چيست؟ فرمود:
هر چيزى را در جاى خود به كار بردن. پرسيد: جهل چيست؟فرمود: هم اينك گفتم؛ يعنى: مخالف
عقل، جهل است و نياز به تعريف ديگرى ندارد.
3) - اشاره به قاعدۀ معروف: «تُعرَف الاشياءُ باضدادِها»؛
پديدهها با ضد خود شناخته مىشود؛ مانند نور و روشنايى كه با ظلمت و تاريكى شناخته
مىشود. اين خود يكى از مبانى فكرى قرآن در توحيد خداوند يگانه است.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 16