در شگفتم از كسى كه جهان آخرت را انكار مىكند، در حالى
كه مرحله اول خلقت را مىبيند.
اسلام نهتنها در بُعد معرفت، بينش و اعتقادات انسان تحوّل
بىسابقهاى پديد آورد، بلكه در كيفيت پرستش و اهداف آن نيز انديشه و روش نوينى ارائه
داد و تسليم عقل را با تسليم روح در هم آميخت، پرستشهاى بىروح را به پرستشى جاندار
بدل ساخت و عبادتى در نهايت معقوليت و در اوج معنويت و در كمال لطافت انديشه وضع نمود.
نماز و روزه، حج و جهاد، جمعه و جماعت، مسجد و معبد و اذكار و اوراد مترقّى و سرشار
از حكمت و معرفت اسلام، شاهد گويايى بر اين مدّعا است. «[4] افزون بر آن، عبادت را
پايه عملى زندگى قرار داد و به حيات آدمى رنگ عبادت داد.
مبارزه با تفكّر غير دينى
اسلام از بدو ظهور، با هر سليقه و انديشهاى كه با تفكر
دينى در تضاد و تزاحم بوده مبارزه كرده و با هر گونه ملّيّتپرستى و نژادگرايى مخالفت
نموده است، هيچ يك از
1) - سورۀ زمر (39)، آيۀ 42.
2) - سوره روم (30)، آيه 27.
3) - شرح غررالحكم و دررالكلم، جمالالدين خوانسارى، ج
4، ص 336.
4) - خدمات متقابل اسلام و ايران، ج 1، ص 366.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 31