نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 80
مىكردند و بدون الزام و اجبار و با آزادى كامل، آن را
مىپذيرفتند. و اين اختصاص به زمان و مكان خاص و يا زبان شخص رسول خدا صلى الله عليه
و آله نداشت، بلكه در نامهها و پيامهاى كتبى پيامبر صلى الله عليه و آله و در عصر
و نسل پس از ايشان نيز اين پذيرش هويدا بود و مردم همچنان اسلام را بهترين دين مىشناختند.
«ادوارد براون» در اين باره مىنويسد:
«... و مسلّم است كه قسمت اعظم كسانى كه تغيير مذهب دادند
به طيب خاطر و اراده خودشان بود. پساز شكست ايران در قادسيّه، فىالمثل، چهار هزار
سرباز ديلمى (نزديك بحر خزر) پس از مشاوره، تصميم گرفتند به ميل خود، اسلام آورند و
به قوم عرب ملحق شوند. اينعده در تسخير جلولا به تازيان كمككردند و سپس با مسلمين
در كوفه سكونت كردند و اشخاص ديگر نيز گروهگروه، به رضا و رغبت، بهاسلام گرويدند.»
[1]
نويسنده كتاب ديباچهاى بر رهبرى مىنويسد:
«تودههاى مردم نهتنها در خود، در برابر جاذبه جهانبينى
و ايدئولوژى ضدّ تبعيض طبقاتى اسلام مقاومتى احساس نمىكردند، بلكه درست در آرمان آن،
همان چيزى را مىيافتند كه قرنها به بهاى آه و اشك و خون، خريدار و جان نثار و مشتاق
آن بودند و عطش آن را از قرنها در خود احساس مىكردند.» [2]
استقبال مردم تيسفون از لشكر اسلام و ورود مسلمانان به
اين سرزمين گواه صادقى است بر نقش مردم در تداوم، تسريع، توسعه و پيشرفت اسلام. پيش
از آنكه اسلام به مقابله آنها بيايد، آنها خود دعوتش كردند. اهل مداين (تيسفون)
نان و خرما، به دست، در كوچهها به پيشواز اعرابى ايستاده بودند كه به فتح و تصرّف
كاخ شاهى و فرش بهارستان مىرفتند. [3]
از مطالعه دقيق نمونههاى كوچك و بزرگ، مىتوان دريافت
كه استقبال و پذيرش بىدريغ مردم از آيين اسلام از عوامل مهمّ پيشرفت اسلام بوده است.
1) - خدمات متقابل اسلام و ايران، ص 101، انتشارات صدرا.
2) - ديباچهاى بر رهبرى، صاحب الزّمانى، ص 255.
3) - غربزدگى، جلال آلاحمد، ص 48.
نام کتاب : علل پیشرفت و انحطاط مسلمین نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 80