آيا ديدى
كسىرا كه معبود خود را هواى نفس خويش قرار داده و خداوند او را با آگاهى (بر
اينكه شايسته هدايت نيست) گمراه ساخته است.
اگر
انسانى با ابراز اين عقيده خود را در سطح الوهيت قرار دهد و با ابراز رأى خود،
انگيزه الوهيت و مشروعيت بخشيدن به خويش داشته باشد، مصداق اين آيه كريمه خواهد
شد. از اين رو در چنين شرايطى كه مردم سر از اطاعت از امام حق برتافتهاند و خود
را صاحب اختيار مطلق مىدانند، اگر رهبرى به دست امام على بن ابيطالب عليه السلام
هم باشد، شكست مىخورد.
نقش و راه اقبال مردم
حضرت
ابراهيم عليه السلام، به مشكل عدم اقبال مردم به حكومت حق توجه داشت. از اينرو،
به خداوند عرض كرد: خدايا! من و دودمان انبياء ابراهيمى، همه در اين رسالت سهيم
هستند. ما بتشكنيم. ما از هيچ قدرتى ترس نداشته و نداريم و فرعونيان امواج آتش را
افروختند و مراحل ابراهيم سوزى را بهراه انداختند. در همه اين شرايط تنها تسليم
اراده تو بودم. ملكوت آسمانها و زمين را به ما نشان دادى. [2] بنابراين، ما از
جان عالم باخبريم، با تبر بتها را در هم مىكوبيم و به آتش نيز مىرويم و از آن
نمىترسيم و توان انجام همه اينها را در خود مىبينيم، ولى حقيقت اين است كه تنها
با ارتباط داشتن با ملكوت و توان بتشكنى نمىتوان