نام کتاب : احکام آراستگی ظاهری نویسنده : رکنی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 18
و آنها را
گمراه مىكنم، و به آرزوها سرگرم مىسازم، و به آنان دستور مىدهم كه (اعمال خرافى
انجامدهند، و) گوش چهار پايان را بشكافند، و آفرينش (پاك) خدايى را تغيير دهند،
(و فطرت توحيد را به شرك بيالايند) و هر كس شيطان را به جاى خدا، ولى خود برگزيند،
زيان آشكارى كرده است.
با توجه به
احاديثى كه از معصومين 7 در خصوص پرهيز از تراش ريش به ما رسيده است و از جمله
حديث ذيل، مىتوان گفت اين عمل مصداق تغيير آفرينش خدايى از نوع مذموم آن مىباشد:
رسول اللّه 6 مىفرمايند:
مجوسيان
ريشهاى خود را مىزدند و سبيلهاى خود را انبوه مىگذاشتند و ما (مسلمانان) سبيلها
را مىزنيم و محاسن را بلند مىگذاريم و اين روش با خلقت و فطرت مطابق است.
امام صادق 7
فلسفۀ رويش مو در صورت مردان و علت عدم آن در صورت زنان، به شكل قانع كنندهاى
براى يكى از شاگردان خود به نام مُفَضَّل بيان مىكند. ايشان ريش را علت مرد بودن
و موجب عزت مردان معرفى كرده و آن را عاملى براى عدم تشبه مرد به كودك و به زن، مىداند.
در مقابل علت نروييدن مو در صورت زن را براى زيبايى، درخشندگى و طراوت مىداند تا
اين صفات باعث ميل مردان به همسرانشان بشود. در غير اينصورت مردان كراهت پيدا مىكنند
به نزد زنانشان روند كه نتيجه آن انقراض نسل و هدم سلسلۀ بشرى خواهد بود.[2]