نام کتاب : احکام آراستگی ظاهری نویسنده : رکنی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 49
لازم به ذكر است، اينكه مىگوييم آرايش و زينت با فطرت طبيعى زن
سازگارتر است، مرادمان جنس زن بطور مطلق است. اعم از دوشيزگان، زنان داراى همسر و
بيوگان.
البته بحث زينت براى مردان نيز مطرح است. اما بسيارى از امورى
كه براى زنان مجاز دانسته شده، براى مردان جايز نيست، مانند پوشيدن لباس ابريشم و
استفاده از طلاجات. از اين رو مسئله زينت و آرايش براى زنان، دامنه وسيعترى نسبت
به مردان دارد. حتى در مواردى اين عمل براى زنان از قلمرو مباح خارج و به وادى
مستحب مؤكد وارد مىشود، مانند آرايش و زينت زن براى شوهر.[1]
و فقيهان بزرگوار فتوا دادهاند كه اين موضوع گاه به مرز وجوب مىرسد.
به طور كلى براى بانوان، زي احكام آراستگى ظاهرى 55 فتاوا ص :
54 نت و آرايش، اشكال ندارد، به شرط آنكه در مقابل نامحرم آن را بپوشاند.[2]
تأكيد بيشتر آرايش و زينت براى زنان، از آنجا ناشى مىشود كه
خداوند دو جنس مرد و زن را آفريد تا در سايه پيوند زناشويى، موجبات آرامش و مودت و
رحمت را ميانشان برقرار سازد.
و از نشانههاى او اينكه از (نوع) خودتان همسرانى براى شما
آفريد تا به آنها آرام گيريد، و ميانشان دوستى و رحمت نهاد. آرى، در اين (نعمت)
براى مردمى كه مىانديشند قطعاً نشانههايى است.
[1]. ازدواج در اسلام، علِی مشکِینِی، ترجمه احمد
جنتِی، ص 150.
[2]. احکام خانواده (رساله نمونه)، عبدالرحِیم موگهِی، ص
303.
نام کتاب : احکام آراستگی ظاهری نویسنده : رکنی، محمد تقی جلد : 1 صفحه : 49