نام کتاب : احکام اقتصادی خانواده نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 20
الف و لامِ «الناس» براى دلالت بر عموميت و جنس مردم است و حكم آن شامل
همه انسانها، اعم از زن و مرد، مىشود. بنابراين، زنان نيز از طريق عموم لفظ، داخل
اين حكم هستند و آنان نيز همانند مردان صلاحيت مالكيت دارند و بر اموال خود
مسلّطاند و نسبت به هر گونه تصرف در آن آزادند.
زمانى كه زن، (بالغ و رشيد و) مالكِ كارهايش شد، براى او مجاز است و
مىتواند خريد و فروش كند، برده آزاد سازد، گواهى دهد و هر قدر كه بخواهد از
اموالش به كسى ببخشد.
اين روايت بر اصل مالكيت و تصرفات مالى زن بالغ و رشيد دلالت دارد.
3. على بن ابىحمزه مىگويد: از امام صادق پرسيدم: زنى، حج واجب را انجام
نداده است، ولى شوهرش به او اجازه نمىدهد و او را از رفتن به مراسم حج نهى كرده و
خود به مسافرت رفته است.
تكليف اين زن چيست؟
امام صادق 7 پاسخ داد:
لا طاعَةَ لَهُ عَلَيْها فى حَجَّةِ الْاسْلامِ فَلْتَحُجَّ
انْ شاءَتْ. [2]
شوهر در حج واجب، بر زن خود حق طاعت ندارد؛ اگر خواست برود.
در روايتى ديگر زراره از امام باقر 7 همانند اين مسئله را پرسيد و گفت:
شوهر به زن اجازه نمىدهد، تكليف چيست؟ امام فرمود:
بايد (برود و) حج به جا آورد، اگر چه شوهر اجازه ندهد.
روشن است كه فرض سؤال راوى درباره حج واجب است كه مشروط به استطاعت است و
لازمه استطاعت، مالكيت و استقلال اقتصادى است؛ زيرا غير مالك همچون برده و كنيز
هيچ گاه
[1] الاستبصار، ابوجعفر محمد بن الحسن طوسِی، ج 3، ص 234.