نام کتاب : احکام اقتصادی خانواده نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 21
مستطيع نمىشوند. علاوه بر آن، اجازه امام به اين زن براى انجام فريضه حج
به معناى مجاز بودن وى به تصرف در اموالش است. [1]
بنابراين، از آيات و روايات به دست مىآيد كه زن نيز همانند مرد صلاحيت
مالكيت و اداره اموال خود را دارد و مىتواند هرگونه تصرفى در آنها بكند، بدون
اينكه نيازى به اجازه گرفتن از كسى، حتى شوهرش داشته باشد.
زن و حق مالكيت
از نظر اسلام، زن، حق مالكيت دارد و مىتواند مالك شود. مالكيت، عبارت است
از: اعتبار سلطه شخصى نسبت به چيزى؛ به گونهاى كه بتواند به هر شكلى در آن تصرف
كند و آن را از دسترسى ديگران، مصون بدارد.
برخى از اسباب مالكيت زن عبارت است از:
1. دستمزد
قرآن كريم، زن را همانند مرد، مالك دسترنج خود دانسته، مىفرمايد:
مردان نصيبى از آنچه به دست مىآورند دارند و زنان نيز نصيبى (و نبايد
حقوق هيچ يك پايمال گردد).
از ذكر واژه «نساء» در كنار واژه «رجال» به طور مستقل و نيز «لام» اختصاص
كه بر هر دو داخل شده و بر مالكيت دلالت مىكند، استفاده مىشود كه در حق مالكيت
زن و مرد تفاوتى وجود ندارد و زن نيز همچون مرد، مالك اموالى است كه از طريق كسب و
تلاش مادى به دست مىآورد، يا از طريق مهريه و ارث و نفقه عايدش مىگردد.
بنابراين، اگر زن، در استخدام مؤسسه، شركت يا ادارهاى باشد و از آن جا حقوق
مىگيرد، مالكِ حقوق خويش خواهد بود.
قرآن، مردان را به پرداخت دستمزد شير دادن زن مطلَّقه فرمان داده،
مىفرمايد: