نام کتاب : احکام اقتصادی خانواده نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 84
ج. مصرف، در شأن او نباشد. براى مثال، كسى كه درآمدش، تنها به مقدار قوت
خود و خانوادهاش است، پا از گليم خود درازتر كرده، خودش را به زحمت اندازد و چيزى
را به بيش از آن مقدارى كه شايستهاش است بخرد. امام على 7 مىفرمايد:
براى اسراف كننده، سه نشانه است: چيزى مىخورد كه براى او [و در شأن او]
نيست، چيزى خريدارى مىكند كه براى او نيست و لباسى مىپوشد كه شايسته او نيست. [1]
با اين توضيح، علاوه بر مفهوم اسراف، روشن شد كه ميانهروى در مصرف، عبارت
است از بهرهگيرى از امكانات زندگى به گونهاى كه به تلف كردن و هدر دادن مال
نينجامد و زايد بر نياز و شأن نباشد.
امام خمينى (ره) در پاسخ اين پرسش: زياده روى در مصرف آب و برق در صورتى
كه موجب كمبودهايى در سطح عمومى شود چه حكمى دارد؟ فرمود:
زيادهروى به نحو غير متعارف، حرام است و چنانچه موجب اتلاف و ضرر باشد
موجب ضمان است. [2]
مقام معظم رهبرى در پاسخ اين پرسش: آيا اين سخن صحيح است كه گفته مىشود
استفاده از نيروى برق براى روشنايى بيشتر از مقدار نياز، اسراف محسوب نمىشود؟
فرمود:
شكى نيست كه استفاده و مصرف هر چيز، حتى نيروى برق و نور چراغ، بيشتر از
مقدار نياز، اسراف محسوب مىشود. آنچه صحيح است سخن منقول از رسول اللّه 6 است
كه مىفرمايد: «لا سَرَفَ فى خَيْرٍ»؛ در كار
خير، اسراف وجود ندارد. [3]
4. قناعت و صرفه جويى
زنِ نمونه به آنچه دارد خشنود است؛ براى رسيدن به آنچه ندارد، حرص و طمع
نمىورزد؛ به زندگى ديگران چشم نمىدوزد و گرفتار چشم و همچشمى نمىشود؛ در مخارج
زندگى حد و اندازه و حساب و كتاب دارد؛ دورانديش و آينده نگر و اهل پس انداز است.
امام على 7 مىفرمايد:
گواراترين زندگى، متعلق به كسى است كه به آنچه خدايش داده، راضى باشد. [4]