جواب - در
تقليد ابتدايى بنابر احتياط، تقليد از مجتهد زنده و اعلم نبايد ترك شود.
سؤال 2
- آيا تقليد ابتدايى از مجتهد ميت، متوقف است بر تقليد از مجتهد زنده؟
جواب - جواز
تقليد از ميت ابتداءاً وبقاءاً موكول است به رأى مجتهد زنده و اعلم.
(توضيح
المسائل مراجع، ج 1، ص 31)
سؤال 3
- شخصى از مرجع معينى، پس از رحلت امام خمينى قدس سره تقليد نموده است، در حال
حاضر مىخواهد دوباره از امام تقليد نمايد، آيا اين تقليد جايز است؟
جواب - رجوع
در تقليد از مجتهد زندۀ واجد شرايط تقليد به مجتهد ميت، بنابر احتياط جايز
نيست. اگر مجتهد زنده واجد شرايط نباشد، عدول از اول محكوم به بطلان بوده و اين
شخص هم چون گذشته بر همان تقليد ميت باقى است و او اختيار دارد كه هم چنان بر
تقليد از او باقى بماند، يا به مجتهد زنده كه تقليدش جايز است عدول نمايد.
سؤال 4
- من در زمان حيات امام خمينى قدس سره به سن تكليف رسيدم و در بعضى از احكام از
ايشان تقليد كردم، در حالى كه مسأله تقليد به خوبى برايم معلوم نبود، تكليف فعلىام
چيست؟
جواب - اگر
در اعمال عبادى و غير آن در زمان حيات امام به فتاواى آن حضرت عمل نمودهاى ولو
اين كه مقلد ايشان در بعض احكام بودهاى در حال حاضر بقا بر تقليد امام بر شما در
تمام مسائل جايز است.
سؤال 5
- حكم بقا بر تقليد ميت، اگر اعلم باشد چيست؟
جواب - بقا
بر تقليد - در هر حال - جايز است نه واجب ولكن سزاوار است در بقا بر تقليد ميت
اعلم، احتياط ترك نشود.
سؤال 6
- آيا در بقا بر ميت، اجازه از مجتهد اعلم معتبر است يا اجازۀ هر مجتهدى
كافى است؟
جواب - در
بقا بر تقليد ميت، در صورتى كه بقا مورد اتفاق فقها باشد، تقليد از اعلم