نكند دچار تشويش
شده و اگر انجام دهد شاد است و «وسواس» كسى است كه بر اثر پيدا شدن اين حالت ثباتى
ندارد و هميشه در كارها بنا را بر جهت نفى مىگذارد.
(ر. ك. احكام
آبها، ص 165)
در اين جا به
بيان چند استفتاء درباره وسواسى مىپردازيم:
سؤال 1- وسواس
شرعى چه كسى است و با كثيرالشك چه فرقى دارد و در چه مواردى نبايد اعتنا كند؟
جواب- وسواس
شرعى نداريم و كسى كه از متعارف خارج شود وسواسى است و حرام است. (استفتاءات، ج 1،
ص 109)
سؤال 2- آيا
تفاوتى بين اشخاص وسواسى و افراد معمولى در عمل به احكام وجود دارد؟ يا اين كه
آنها هم بايد مانند عرف مردم عمل كنند؟
جواب- وسوسه از
شيطان است، جايز نيست به آن اعتنا نمايد، بلكه بايد در طهارت و نجاست و غسل و وضو
مثل متعارف مردم عمل كند. (استفتاءات، ج 1، ص 110)
سؤال 3- اين
جانب با دانستن اين مسأله كه: «تا انسان يقين به نجاست چيزى نكند، اجتناب از آن
لازم نيست» باز هم در بسيارى از اوقات [فكر مىكنم كه] نجس مىشوم و نيز مىدانم
كه اين احساس بر اثر ناآگاهى و درست نفهميدن مسائل است؛ خواهش مىكنم راه شرعى
مبارزه با اين بيمارى روانى را بيان فرماييد.
جواب- اعتنا و
ترتيب اثر به وسوسه حرام است و به شكهاى خود نبايد اعتنا كنيد.
(استفتاءات، ج
1، ص 110)
سؤال 4- اگر
لباس آلوده به خون يا منى را بشوييم، ولى پس از تطهير، باز رنگ و اثر آن باقى
بماند؛ آيا اين مقدار شستن كفايت مىكند؟
جواب- اگر عين
نجاست منى يا خون از بين رود و شسته شود، پاك مىشود هر چند رنگ آن باقى باشد و از
وسوسه اجتناب لازم است. (استفتاءات، ج 1، ص 122)
سؤال 5- اگر
شخصى در عبادات يا طهارت و نجاست دچار وسواس شده باشد و زياد شك كند تكليف شرعى او
چيست؟
جواب- نبايد به
شكهاى خود اعتنا كند و اگر اعتنا كند كار حرامى كرده است و هر عمل را بيش از يك
بار نبايد انجام دهد و اگر انجام دهد حرام است و هرگاه شك در