نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 18
براى قضاوت در ميان مردم بهترين را
برگزين؛ كسى كه از عهده قضاوت برآيد و اصحاب دعوا نتوانند نظر خود را بر او تحميل
كنند و چون به خطاى خود آگاه شود از آن بازگردد، نه آنكه بر اشتباه خود پافشارى
نمايد، طمعكار نباشد و در مواضع شك درنگ كند تا حقيقت برايش كشف شود، حجّت و دليل
را بيش از همه فراگيرد و در كشف حقيقت از همه بردبارتر باشد و وقتى كه حقيقت روشن
شد از همه قاطعتر باشد. همين كه موضوع را تشخيص داد در صدور حكم تأخير نورزد و از
ستايش ديگران گمراه نگردد. عده اينگونه افراد اندك است. [1]
امام خمينى قدس سره درباره صفات قاضى
مىفرمايد:
صفات قاضى عبارتند از: بلوغ، عقل،
ايمان، عدالت، اجتهاد مطلق، مرد بودن [2]،
حلالزادگى، اعلميت (نسبت به افراد شهر و محل خود) به احتياط واجب و داشتن حافظه
قابل اعتماد به احتياط واجب. [3]
گفتنى است نخستين قانونى كه بعد از
حاكميت قانون اساسى جمهورى اسلامى در خصوص شرايط قاضى تصويب شد ماده واحده و يك
تبصره در ارديبهشت 1361 بود كه به موجب آن قضات از ميان مردان واجد شرايط ذيل
انتخاب مىشوند:
1- ايمان و عدالت و تعهد عملى نسبت به
موازين اسلامى و وفادارى به نظام جمهورى اسلامى ايران. [4]
2- طهارت مولد [حلالزادگى].
3- تابعيت ايران و انجام خدمت وظيفه يا
دارا بودن معافيت قانونى.
[2] در حال حاضر در مورد وضعِیت
زنان براِی امر قضا در قانون مقرر شده است: «بانوان دارنده پاِیه قضاِیِی
واجد شرايط.... مِیتوانند در دادگاههاِی مدنِی خاص و اداره سرپرستِی
صغار به عنوان مشاور خدمت نماِیند و پاِیه قضاِیِی خود را
داشته باشند. رک حقوق اساسِی در جمهورِی اسلامِی اِیران، ج
6 ص 276 2
[4] گفتنِی است که در عبارت
،قانون شرط «بلوغ» و «عقل» به علت روشن بودن ذکر نشده است. از طرفِی مفهوم
«عدالت متضمن تعهد عملِی به موازِین اسلامِی و وفادارِی به
نظام هم هست و عدالت نمِی تواند از اِین مفاهِیم تفکِیک شود
با وجود ،اِین به دلِیل آن که در نصب قاضِی جهات ملموسِی باشد
که شوراِی عالِی قضاِیِی دچار تردِید و شک نشود به آن
اشاره شده است.
نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 18