نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 19
4- صحت مزاج و توانايى انجام كار و عدم
اعتياد به مواد مخدّر.
5- دارا بودن اجتهاد به تشخيص شوراى
عالى قضايى يا اجازه قضا از جانب شوراى عالى قضايى. [1]
طرح دعوا در
محكمه
نزاع و مخاصمه بهطور معمول با ادعاى
يكى از طرفين و انكار طرف ديگر همراه مىباشد و گاهى نيز هر دو طرف هم مدّعى هستند
و هم منكر، از اين رو، قاضى بايد معيارى براى تشخيص مدّعى از منكر داشته باشد، تا
در احكام مربوط به هر كدام اشتباهى صورت نگيرد.
تعريف مدّعى و
منكر (خواهان و خوانده) ^
در اين باره، تعريفهايى نزديك به هم
شده كه همه آنها مربوط به تشخيص مورد هستند، مانند تعريفهاى زير:
1- خواهان كسى است كه اگر ادّعا را رها
كند، دعوا رها مىشود. (در مقابل، خوانده كسى است كه با ترك مخاصمه و اختيار سكوت،
از او دست برنمىدارند و تحت تعقيب قرار مىگيرد.)
2- خواهان كسى است كه ادّعاى خلاف اصل مىكند.
(در مقابل، خوانده قولش موافق اصل است.)
3- خواهان كسى است كه در مقام اثبات
امرى بر ضدّ ديگرى است. (برخلاف خوانده).
حضرت امام قدس سره قبل از نقل اين اقوال
مىفرمايد:
تشخيص خواهان از خوانده، مانند ساير
موضوعات عرفى، عرفى است و شارع مقدّس در اين مورد، اصطلاح خاصى ندارد ... بهتر است
موضوع تشخيص خواهان از
[1]. ر.ک. حقوق اساسِی در جمهورِی
اسلامِی اِیران، ج 6، ص 276 -
277
^ از اِین به بعد به جاِی مدعِی
کلمه «خواهان» و به جاِی مدعِی علِیه و منكر واژه «خوانده» به کار
رفته است.
نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 19