نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 22
سه نوع عكسالعمل زير را از خود بروز
دهد كه به شرح آن مىپردازيم.
1- اقرار
هرگاه خوانده نسبت به حقى- اعم از عين و
دين- اقرار كند و داراى شرايط اقرار باشد، دو صورت دارد:
1- يا حاكم براساس اقرار او حكم صادر
مىكند، در اين صورت خوانده نسبت به اقرار خود ملزم خواهد شد و دعوا فيصله پيدا
مىكند و لوازم حكم بر آن بار مىشود، از قبيل: جايز نبودن نقض آن حكم و بردن آن
نزد حاكم ديگر و شنيدن حاكم دعواى او و غير اينها.» [1]
2- اگر اقرار كند، ولى هنوز حاكم حكم
نكرده باشد، باز هم اقرار او قبول است و بر كسى جايز نيست در مالى كه پيش او هست
تصرف كند، مگر با اجازه كسى كه به نفعش اقرار شده (يعنى صاحب اصلى مال). [2]
بعد از اقرار خوانده ظاهر اين است كه
حاكم نمىتواند حكم كند، مگر بعد از درخواست خواهان، بنابراين:
الف- چنانچه خواهان تقاضاى حكم كرد، در
جايى كه گرفتن حقش بسته به صدور حكم باشد، واجب است كه حاكم حكم صادر كند و
درصورتى هم كه گرفتن حقش به صدور حكم بستگى نداشته باشد، احتياط واجب، در صدور حكم
است.
ب- اگر از حاكم صدور حكم را درخواست
نكند و يا بخواهد كه حكم صادر نكند، ولى در عين حال حاكم، حكم صادر كند، محل ترديد
است كه آيا در چنين موردى با اين
[3] - «حكم» عبارت است از انشاء
ثبوت چيزى، يا انشاء ثبوت چيزى بر ذمۀ شخصى، يا انشاء الزام به چيزى
و مانند اينها، مثل اينكه بگويد حكم كردم بر تو فلان (مقدار) دين است. اين چيز مال
فلانى است و امثال اينها از هر لغتى كه باشد درصورتى كه ارادۀ انشا نمايد
و ظاهر لفظ دلالت بر آن كند، هر چند با قرينه باشد. (تحريرالوسيله، ج 2، ص
415، مسأله 3.)
نام کتاب : احکام حقوقی اسلام نویسنده : یوسفیان، نعمت الله جلد : 1 صفحه : 22