خداوند متعال به اين دليل فرار از ميدان نبرد را
حرام كرده كه موجب سستى در دين و تحقير برنامه پيامبران و امامان عادل مىگردد.
فقيهان نامدار شيعه گريز از صحنه نبرد را مجاز
ندانستهاند؛ چنانكه شهيد ثانى قدس سره مىفرمايد:
فرار از جنگ جايز نيست و پشت كردن به دشمن كار
حرامى است، مگر آنكه بخواهد موضعش را تغيير دهد، يا به گروه ديگرى بپيوندد، تا
بهتر بتواند مبارزه كند. [2]
امام خمينى قدس سره نيز در پاسخ اين سؤال كه: «فرار
از دشمن در كدام صورت حرام است و در كدام صورت جايز؟» مىفرمايد: «فرار از جبهه در
هيچ حالى جايز نيست.» [3]
و در پاسخ اين سؤال كه: «آيا در شرايط سخت جنگى
مىتوان بدون توجه به دستور فرماندهى به عقب برگشت؟» مىفرمايد:
عمل به دستور فرمانده واجب و راه فلاح و پيروزى است
ولو ضرر قطعى داشته باشد و تخلف از آن، حرام و موجب مجازات طبق مقررات دولت اسلامى
است، مگر در موارد استثنايى كه ضرورت اقتضا كند. [4]
رفتار با اسراى جنگى
اسير جنگى مىتواند شامل نيروهاى خودى كه به اسارت
لشكر دشمن درمىآيند، بشود كه در اين صورت مسائلى از قبيل صبر و مقاومت در اسارت،
حفظ اسرار نظامى و