نام کتاب : احکام دفاع و امر به معروف و نهی از منکر نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 89
در صورتى كه بر «دين و اصول آن» خوف (ضرر) باشد، در
اين صورت، جهاد و صرف جان و مال واجب است. [1]
مرحوم آيةالله حكيم نيز در پاسخ اين استفتا كه: «در
رساله عمليه شما، در باب امر به معروف و نهى از منكر آمده است كه امر به معروف و
نهى از منكر، بايد مستلزم ضررى به جان يا آبرو و مال نباشد. در حالى كه در تاريخ
اسلام، مؤمنان صالحى، اين فريضه را انجام دادند و در اين راه مصائب و سختىهاى
فراوان، متحمل شدند، آيا اين عمل آنان، عمل صحيحى نبوده است؟» مىفرمايد:
شرايطى كه براى امر به معروف و نهى از منكر بيان
نمودهايم و فقها رضوان الله عليهم، ذكر كردهاند، شرايطى است كه براى نهى از
منكرات متعارف، بيان شده است، مثل ترك نماز، يا شرب خمر، يا تجاوز به اموال مردم و
امثال اينها، [يعنى] امورى كه با اساس دين سر و كار ندارد و كيان اسلام را به
خطر نمىاندازد؛ اما منكراتى كه وقوع آنها اساس دين را متزلزل مىكند، دفع آن
امور واجب است و فداكارى در راه محافظت اساس دين و كيان اسلام به مال و جان، واجب
است. چنانكه براى حفظ كيان اسلام در بسيارى از اعصار و بلاد، جهاد واجب بوده و
مىباشد و آن عملى كه اين مؤمنان انجام دادهاند و ضربههايى كه در اين راه به
آنان وارد شده، از اين نوع دوم بوده است. [2]
بنابراين، امر به معروف در موضوعات كم اهميت، مرز
مشخصى دارد و آن عبارت از مفسده نداشتن و خالى بودن از ضرر است. به عنوان مثال،
اگر كسى كوچه را كثيف كرده باشد، بايد او را امر و نهى كرد، ولى شايسته نيست كه
انسان در اين گونه موارد پافشارى كند و جان، مال و آبروى خود را در معرض خطر قرار
دهد.
اما امر و نهى در موضوعات ارزشمند و مورد اهتمام
شارع مقدس، مرز نمىشناسد و هيچ امر محترمى نمىتواند با آن برابرى كند و جلو امر
و نهى را بگيرد.
اسلامِی
ندارد.
[1]
فقه الامام جعفر الصادق، محمدجواد مغنِیه، ج 2، ص 284.
[2]
فقه سِیاسِی اسلام، محمد صالح الظالمِی، ترجمة رضا رجب زاده، ص
108.
نام کتاب : احکام دفاع و امر به معروف و نهی از منکر نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 89