ستمكارتر از كسى
كه گواهى خود را از خدا پنهان مىكند، كيست؟
امام باقر 7
فرمود: رسول خدا 6 مىفرمايد:
كسى كه گواهى
خود را بپوشد، يا گواهى (نا حقى) بدهد تا خون مسلمانى ريخته شود، يا مال مسلمانى
كم شود، روز قيامت تا چشم كار مىكند صورتش تاريك بوده و سياهى عجيبى در آن است و
مردم او را به اسم و نَسَبَش مىشناسند و كسى كه براى اظهار حق مسلمانى گواهى دهد،
روز قيامت تا چشم كار مىكند صورتش نورافشانى مىكند و مردم او را به اسم و
نَسَبَش مىشناسند. [1]
معيار براى شاهد
شدن، علم قطعى و يقين است، خواه مستند به حواس ظاهرى مانند ديدن و شنيدن باشد و يا
از راه تواتر و شهرت به دست آمده باشد، ولى جواز شهادت مستند به علم حاصل از راه
غير عادى مانند جفر و رمل، مشكل است هر چند براى عالم به آن حجّت باشد. [2]
دقّت
در اداى شهادت
از مسائل مهم
شهادت، دقّت در اداى آن است، بدين معنا كه گواه بايد دقّت كند جز به آنچه كه يقين
دارد و به چشم خود ديده يا به گوش خود شنيده يا از راه تواتر و شهرت به آن علم
قطعى پيدا كرده، سخنى نگويد و آنچه مىگويد بايد مثل آفتاب برايش روشن باشد،
چنانكه از پيامبر اكرم 6 نقل شده كه وقتى درباره شهادت از آن حضرت سؤال شد،
فرمود:
آيا آفتاب را
مىبينى؟ به مثل (روشنايى) آفتاب شهادت بده، يا ترك (شهادت) كن. [3]
1- بحار الانوار، علامه مجلسِی، ج 104، ص 311، اسلامِیه.