برخى از كارهايى
كه موجب تعزير شرعى مىشود عبارتند از:
1- هر فحشى
مانند «اى ديّوث»، يا هر تعريضى به آنچه كه طرف مقابل، آن را ناپسند مىشمرد و در
عرف و لغت او مفيد قذف نيست، به سبب آن، تعزير ثابت مىشود؛ مثل اينكه بگويد: «تو
حرام زادهاى» يا «اى حرام زاده» يا «اى فرزند حيض»، يا به همسرش بگويد: «تو را
باكره نيافتم»، يا بگويد: «اى فاسق»، «اى فاجر»، «اى شارب الخمر» و امثال اينها كه
موجب استخفاف به ديگرى است، در حالى كه طرف، مستحق آن باشد، موجب چيزى نيست، ولى
اگر مستحق آن نباشد در آن تعزير مىباشد و نه حدّ. [2]
2- دو نفرى كه
زير يك پوشش جمع شدهاند در صورتى كه برهنه باشند و بين آنها محرميّت نباشد و
ضرورتى آن را اقتضا نكرده باشد، هر دو تعزير مىشوند و تعزير به نظر حاكم است و
احتياط در اين مورد نود و نه تازيانه است. [3]
3- اگر دو زن
بيگانه زير يك رو انداز به صورت برهنه باشند، هر يك از آنها به كمتر از حدّ تعزير
مىشود و احتياط نود و نه تازيانه است. [4]
4- اگر كسى پسر
بچه، يا دختر بچه، يا مملوك ويا كافرى را قذف نمايد، تعزير مىشود. [5]
5- اگر پدر،
فرزندش را به آنچه موجب حدّ است، قذف نمايد، حدّ زده نمىشود. بلكه تعزيرمى شود.
[6]
6- اگر كسى عمل
خلاف شرعى را به كسى نسبت بدهد و دليلى يا شهودى بر گفتارش نداشته باشد و بعد
معلوم شود تهمت زده است، آيا حدّ شرعى دارد يا خير؟ اگر دارد چه مقدار است؟ در غير
اين صورت حكم شرعى مسأله چيست؟