نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 16
منحصر به احكام و مقررات عملى نيست . در قرآن ،
مسائل گوناگونى مطرح شده كه تعدادى از آيات آن (در حـدود پـانـصـدآيـه) مـتكفّل
بيان احكام عملى است و از آن ها به عنوان (آيات الاحكام) تعبير مى شود.
اءئمّه اطهار7 در بيان احكام شرعى ، به ظواهر آيات
قرآن استناد مى كردند و پيروان خود را نيز به استنباط از آن ها تشويق و راهنمايى
مى نمودند.[1]
2ـ سنت
(سـنـّت) در لغت ، به معناى راه و روش پسنديده [2] و
در اصطلاح علماى عامّه ، عبارت اسـت از: قـول (گـفـتـار)، فـعل (رفتار) و تقرير
(امضاى) پيامبر6 ولى در اصطلاح علماى شيعه ، عبارت است از: قول ، فعل و تقرير
معصوم 7.[3]
در اعتبار و حجّيت سنّت ، ميان علماى عامّه و خاصّه
اختلاف و ترديدى نيست ، جز اينكه عامّه سنّت را در شخص رسول اكرم 6 محدود كرده و
شيعه آن را به ائمه معصومين 7 گسترش داده اند.
اگـر در سـخـنـان يـكـى از مـعـصـومـيـن 7 حـكـمـى
بـيـان شـود (قـول) يـا انـجـام عـمـلى بـه وسـيـله آن بـزرگـواران ثـابـت
گـردد(فعل) و يا با دلايلى اثبات شود كه ديگران عملى را در حضور ايشان انجام داده
اند كه جاى تقيّه هم نبوده و ايشان با سكوت خود، بر آن صحّه گذاشته اند (تقرير)،
فقيه مى تواند در مقام استنباط احكام فقهى ، به هر يك از اين موارد استناد كند و
بر اساس آن فتوا دهد.
روايـت و حـديـث ، خـود سـنـّت نـيـسـت ، بـلكـه اگـر
بـه طـريـق مـعـتـبـر نـقـل شـده بـاشد (ناقل) و (حاكى) سنّت است ، ولى گاهى از
باب تسامح و به تناسب اين كـه روايـت و حـديث معتبر اثبات كننده سنّت است ، به خود
روايت و حديث نيز (سنّت) گفته مى شود.[4]
[1] ر.ك بـه : بـحـارالانـوار، مـحـمـد بـاقـر مـجـلسـى ، ج 2،
ص 277، فـرائد الاصول (رسائل) ، شيخ مرتضى انصارى ، ص 36 و 37.
[2] مـفـردات الفـاظ قـرآن ، واژه (سنن) ؛ فرهنگ معارف اسلامى
، سيد جعفر سجّادى ، واژه (سنّت) .