نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 44
حلّى (ره) داشته باشد، مى گويد:
در عـلم كـلام ، اثـبـات شـده اسـت كـه كـارهـاى خدا
بيهوده نيست ، بلكه داراى غرض صحيحى مى بـاشـد كـه به نفع و مصلحت بندگان خدا تمام
مى شود و آن مصلحت يا جلب منفعت است و يا دفع ضرر و هر يك از اين ها يا دنيوى است
و يا اخروى .
پـس اگـر غـرض از احـكام الهى دفع ضرر يا جلب منفعت
اخروى باشد، (عبادت) است . و اگر غـرض ، دفـع ضـرر و يـا جـلب مـنـفعت دنيوى باشد
و تحقّق آن موقوف به اجراى صيغه خاص نـبـاشـد از (احـكـام) و اگـر مـوقـوف بـه
اجـراى صـيغه خاص طرفينى (طرف ايجاب و طرف قـبـول) باشد از (عقود) و اگر با اجراى
صيغه يك جانبه محقّق و واقع گردد از (ايقاعات) شمرده مى شود.[1]
5ـ مـرحـوم عـلاّمـه حـلّى (مـتـوفاى 726ه . ق)
نيز، كه شاگرد مرحوم محقّق است ، مجموع فقه را احـتـمـالا در چـهـار بـخـش ،
عـبـادات ، عـقـود(ايـقـاعـات و احـكـام) تـقـسـيـم نـمـوده كـه دو بـخـش اول را
در كـتـاب تـذكـرة الفـقـهـاء بـحـث كـرده و از دو بـخـش نـهـايـى بـه دليل ناتمام
ماندن كتاب خبرى نيست .[2]
6ـ يكى از فقهاى معاصر ابواب فقه را در شش بخش دسته
بندى كرده است :
الف ـ عبادات ، شامل طهارات سه گانه ، نماز، روزه ،
اعتكاف ، حج و عمره و كفّارات ؛
ب ـ شـؤ ون فـردى ، شـامـل آب هـا، تـخـلّى ، نجاسات
، ظروف ، سوگندها، نذر، عهد و اطعمه و اشربه (خوردنى ها و آشاميدنى ها) ؛
ج ـ شؤ ون خانوادگى ، شامل نكاح ، طلاق ، ايلاء،
تجهيز اموات و ارث ؛
د ـ امـوال شـخـصـى و چـگـونـگـى كـسـب و مـصـرف آن
هـا، شـامـل احـياى موات ، صيد و ذباحه ، لُقطه ، مكاسب ، بيع ، اجاره ، وكالت ،
دِين ، رهن ، ضمان ، كفالت ، غصب و...؛
ه ـ احكام مربوط به ولايت و حكومت ، شامل جهاد، امر
به معروف و نهى از منكر، خمس ، زكات ، حجر و سبق و رمايه ؛
[2] عبارت علاّمه چنين است (رتبتُ هذا الكتاب على اربع قواعد:
القاعدةُ الاُولى فى العباداتِ و هـى تـشمل على ستّةِ كتبٍ)... و (القاعدة الثانية
فى العقودِ فيها كتبٌ)، تذكرة الفقها، علاّمه حلّى ، ج 1، ص 2 و 462.
نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 44