زكـات ، مـخـصـوص فـقـرا و مـساكين و كاركنانى است كه
براى (جمع آورى) آن زحمت مى كشند و كـسانى كه براى جلب محبتشان اقدام مى شود و
براى (آزادى) بردگان و (اداى دين) بدهكاران و در راه (تقويت آيين) خدا و
واماندگان در راه ، اين يك فريضه (مهّم) الهى است و خداوند دانا و حكيم است .
كتاب الخمس
(خـمـس) يـعـنـى يـك پـنـجـم و در فـقـه ، عـبـارت
اسـت از يـك پـنـجـم امـوال انـسـان كـه بايد ازدرآمد و مازاد بر مخارج خود با
شروط خاصى كه در فقه بيان شده ، بـپـردازد[2] و آن حـقى است كه خداوند براى پيغمبر
اكرم 6 و امام معصوم 7 قرار داده تـا مـسـتـمندان از خاندان آن بزرگواران به
جاى زكات مصرف و نيازمندى هاى خود را با آن تاءمين كنند. امام صادق 7 مى فرمايد:
هـمـانا خداوند ـ كه خدايى جز او نيست ـ وقتى صدقه
(واجب) را بر ما حرام كرد، خمس را براى ما فـرو فـرسـتـاد. پـس صـدقـه (واجـب) بر
ما حرام و خمس براى ما واجب و كرامت (هديه) براى ما حلال است .