نام کتاب : آشنایی با ابواب فقه نویسنده : نوری، محمد اسماعیل جلد : 1 صفحه : 89
برساند و اگـر كوتاهى كند و مال تلف شود. ضامن است ؛
ولى اگر بدون تعدّى و تفريط تلف شود، ضامن نيست ، بر خلاف صورت عدوانى و غصبى كه
اگر بدون تعدّى و تفريط هم تلف شود، غاصب مال ضامن است .[1]
11-كتاب العاريه
(عـاريـه) آن اسـت كـه كـسى مال خود را در اختيار كسى
بگذارد تا از آن استفاده كند و چيزى هم به عنوان (اجرت) يا به عنوان ديگر از او نگيرد.[2]
عـاريـه دهـنـده را (مـُعـيـر)، عـاريـه گـيـرنـده را
(مـُسـتـَعـيـر) و مال عاريه داده شده را (عين مُستعاره) مى گويند.
عـيـن مـسـتـعـاره بـايـد بـه گـونـه اى بـاشـد كـه
اسـتـفـاده حـلال از آن بـا بـقاى اصل آن ، امكان داشته باشد؛ مانند لباس و ظرف ، ولى
اگر به گونه اى بـاشد كه در صورت استفاده ، اصل آن از بين برود ـ مانند ميوه و غذا
ـ عاريه دادن آن صحيح نيست و مى توان آن را (اباحه) كرد.
عـاريـه نـيـز مـثـل وديـعه ، عقدى جايز است كه هر
كدام از (معير) و (مستعير) هر وقت خواست مى تواند مال را پس بگيرد يا پس دهد.
تـفـاوت عـاريـه بـا وديـعـه در ايـن اسـت كـه
مـنـظـور از وديـعـه حـفـظ و نـگـه دارى مـال اسـت و مـسـتـودع حـق تـصـرّف
نـدارد، ولى مـنـظـور از عـاريـه ايـن اسـت كـه مـسـتـعـيـر در مال تصرّف نمايد.
عـيـن مـستعاره نيز مثل وديعه در دست مستعير امانت است
و در غيرصورت تعدّى و تفريط ضامن نمى باشد، مگر اين كه طلا يا نقره و يا (عاريه
مضمونه) باشد؛ يعنى : هنگام عاريه دادن ، شرط كـرده بـاشـنـد كـه در صـورت تـلف
يـا مـعـيـوب شـدنـِ مال ، مستعير ضامن است ، اگر چه تعدّى و تفريط نكرده باشد.[3]
[1] ر.ك . به : تحرير الوسيله ، ج 1، ص 606، خاتمه .