در مواردى كه پس گرفتن هبه جايز است ، باز هم بهتر
است كه واهب آن را پس نگيرد؛ زيرا پس گـرفـتـن هـديـه بـيـن مـردم كـارى
نـامـطـلوب شمرده مى شود و در روايتى از پيامبر اكرم 6 نقل شده كه فرمودند:
(مَنْ رَجَعَ فى هِبَتِهِ فَهُوَ
كَالرّاجِعِ فى قَيْئِهِ)[2]
كسى كه هديه خود را پس بگيرد مانند كسى است كه چيزى
را كه قى كرده دوباره بخورد.
17-كتاب السّبق و الرّمايه
(سـَبْق) به معناى مسابقه دادن و (رمايه) به معناى
تيراندازى است و در اصطلاح فقهى ، نوعى عقد و شرط بندى است براى مسابقه سواركارى و
تيراندازى كه فايده آن تمرين و كسب مهارت در تيراندازى و اسب دوانى براى آمادگى در
ميدان جنگ است .[3]
در اسـلام ، بـا اين كه هر گونه مسابقه با شرط بندى
تحت عنوان (قمار) ممنوع و از گناهان كـبـيـره شـمرده شده ، ولى به منظور آموزش
فنون جنگ براى ايجاد حسّ مقاومت
[1] ر.ك . بـه : تـحـريـرالوسـيـله ، ج 2، ص 58ـ60،
مسائل 8، 9، 11 و 17.