او مجموعهاى از ارزشها و ضد ارزشها مىباشد به
گونهاى كه با پيروى از ارزشها و به فعليت درآوردن زمينههاى فطرى و الهى خويش
مىتواند به كمال برسد و اشرف مخلوقات گردد يا با پيروى از ضدارزشها از حيوانات
نيز پستتر شود. [1]
او جانشين خدا در روى زمين است، طبيعت را با ثروتها و
بركات و نعمتهايى كه در دسترس او قرار دارد امانت و عطاى الهى مىداند و به
همنوعان خويش برادر وار مىنگرد و در حقيقت قبول خلافت الهى نموده و مسئوليت
جانشينى خدا را پذيرا شده است. [2]
3- 2. مسئوليت فردى و اجتماعى انسان
همان گونه كه انسان مختار است، داراى مسئوليت اجتماعى
نيز هست و اين دو لازم و ملزوم يكديگرند. اين مسئوليت متناسب با اختيار، در حد
توان و استطاعت است. طبق مفاد برخى از آيات قرآن، انسانها نسبت به انجام كارهاى
خير و شر [3] و چشم و گوش و دل خود [4] (مسئوليت فردى) و در قبال مبارزه با ظالمان
و كمك رسانيدن به مظلوم [5] و يارى رسانيدن به يكديگر [6] (مسئوليت اجتماعى) مورد
سؤال خواهند بود.
4- 2. مسئوليت همگانى يا تكافل
اجتماعى
همه انسانها از يك مرد و زن آفريده شدهاند [7] و
همان طور كه برادران تنى نسبت به يكديگر
[1] محمد
زاهدِی ،اصل مقدمه اِی بر خدمات اجتماعِی در اسلام ص
27
[2] سِید
محمد باقر صدر، انسان مسئول و تارِیخ ساز بنِیاد قرآن ص 6061( ما بار امانت را بر آسمانها و
زمِین و کوه ها عرضه داشتِیم ولِی از برداشتن آن سرباز زدند و از
آن هراسناک شدند ولِی انسان آن را گرفت و به راستِی که او ستمگرِی
نادان بود)، احزاب (33)، آِیه 72