امْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ
بِالباطِلِ) (بقره: 188) [1] و احاديثى چون «الْمُؤمِنُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِم الّا شَرَطا فِيهِ
مَعْصِيَةً» و «الصّلْحُ جايِزٌ بين
الْمُسْلِمينَ الّا...»[2] «وَ لايَحِلُّ مالُ امْرِءٍ مُسْلِمٍ الّا بِطيبِ نَفْسِهِ»[3]
نام برد كه به مفاد آنها بر صحت عقود مستحدثه (مانند
بيمه) استدلال مىشود كه به ترتيب كيفيت استدلال آنها را مورد بررسى قرار مىدهيم:
الف: آيه (اوْفُوا
بِالْعُقُود): مفاد اين آيه بر درستى پيمانها دلالت مىكند كه براى
روشن شدن محتواى آيه شريفه و دلالت آن به بيان الفاظ و مفردات آيه مىپردازيم:
1. واژه «اوْفوا» دلالت بر وجوب دارد.
2. وفا به معناى به آخر رسانيدن، تمام و كامل كردن
است. [4])
3. «العقود» چون همراه با «الف و لام» آمده است دلالت
بر عموم زمانى و افرادى دارد؛ يعنى هر نوع عقد و پيمانى كه در عرف مرسوم است،
مشمول آيه مىگردد. البته در مفهوم و معناى «العقود» مفسرين چندين احتمال را مطرح
نمودهاند كه به طور خلاصه برخى از موارد آن چنيناند:
- پيمانهايى كه خداوند از بندگان خود مىگيرد.
- قراردادهايى كه مردم بين خود منعقد مىكنند مانند
عقد ازدواج، بيع و ...
- پيمانهاى ويژهاى كه پيامبر 6 در زمينه امامت
على 7 در مواقع مختلف منعقد نموده است.
- همه قراردادهايى كه از طرف شارع مقدس تعيين شده و
آن مواردى كه مردم ابتكار كرده باشند.
- به معناى پيمان و مطلق عهد است.
- همان پيمانهايى است كه در عهد جاهليت در يارى رسانيدن
به يكديگر منعقد مىگرديد.
امّا مفاد آيه دلالت بر لزوم وفا به مفاد همه عقدها و
پيمانها دارد و دليلى بر ترجيح دادن
[1] ترجمه اِی
اِیمان آوردگان اموالتان را بِین خودتان به باطل نخوردِید مگر آنکه
تصرف در مال دِیگرِی از راه تجارت همراه با رضاِیت باشد