دريا، هوا و خشكى، محل وقوع خطر براى اموال هستند.
لذا به اعتبار آنها، بيمه اموال را به سه قسم دريايى، هوايى و خشكى تقسيم
نمودهاند.
الف) بيمه دريايى: در بيمه دريايى، خطرهايى كه متوجه
وسائل نقليه دريايى و محمولات آنها مىباشد مورد پوشش بيمه قرار مىگيرند. خطرهايى
چون به گل نشستن كشتى، تصادف دو كشتى، طوفان دريايى، تصادم كشتى با صخره، انداختن
كالا به دريا براى سبكسازى كشتى و مانند آن از جمله مواردى هستند كه مىتوانند
مورد حمايت بيمه دريايى قرار گيرند.
همچنين كالاهاى تجارتى، كاركنان كشتى و مسافران نيز
مىتوانند مشمول بيمه دريايى قرار گيرند. در يك جمع بندى، خطرهاى دريايى به سه
دسته زير تقسيم مىشوند:
1. خطرهاى ناشى از عوامل طبيعى، مانند غرق شدن كشتى و
گم شدن آن، به گل نشستن كشتى، تصادم دو كشتى، تصادم كشتى با جسم شناور و آتش سوزى.
2. خطرهاى ناشى از عمل كاركنان كشتى مانند سبك كردن
كشتى با انداختن كالا در دريا و تغيير اجبارى مسير كشتى.
3. خسارت وارد شده از ناحيه اشخاص كه از كاركنان كشتى
نيستند، مانند خسارت ناشى از راهزنان دريايى، دزدى، توقيف، ضبط و نگهدارى كشتى.
امروزه با توجه به وسعت مبادلات بين المللى و اهميت
حمل و نقل دريايى، بيمه دريايى، نقش بسيار مهمى در تضمين رشد و توسعه تجارت بين المللى
ايفا مىنمايد.
ب) بيمه هوايى: توسعه روز افزون صنعت هواپيما سازى،
خدمات هوايى و هوانوردى، در دهههاى اخير موجب افزايش مسافرتهاى هوايى و حمل و
نقل كالا شده است. بالا بودن ارزش هواپيماها و مسئوليت مسافران هواپيما و جدى بودن
خسارت ناشى از خطرات مربوط به آن، معرّف اهميت جايگاه اين رشته از بيمه مىباشد.
بيمه هوايى شامل بيمه بدنه هواپيما، بيمه مسافران از جرح و فوت، بيمه بار ثبت شده
و وسايل شخصى همراه مسافران از زمان تحويل بار و ورود به هواپيما تا موقع پياده
شدن مىباشد.
ج) بيمه خشكى: نظر به وسعت بهرهگيرى بشر از خشكى،
دامنه بيمه خشكى بسيار گسترده است. بيمههايى چون بيمه بدنه اتومبيل، بيمه حوادث
سرنشين، بيمه مسئوليت در