اعتقادات مذهبى خاص از امور دنيايى خويش غافل شده،
مراتب را بر عهده قضا و قدر مىگذارند و نقش تدبير را ضعيف قلمداد مىكنند. برخى
نيز بر اثر كجانديشى تنها به امور آخرت مىپردازند و رسيدگى به امور دنيا را غير
موجه مىشمارند و دين را تنها متكفل امور آخرتى مىدانند. امام صادق 7 در نفى
اين گونه عقايد مىفرمايد:( لَيْسَ مِنَّا مَنْ تَرَكَ
دُنياهُ لِآخِرَتِهِ وَ لاآخِرَتَهُ لِدُنياهُ)؛(هركس
دنياى خود را به خاطر آخرت و يا آخرت را به خاطر دنياى خود ترك نمايد از ما نيست.)
و همچنين از حضرت على 7 نقل شده است كه: براى دنياى خود چنان (تدبير و) كار كن
كه گويى هميشه زندهاى و براى آخرت خود چنان كن كه گويى فردا وقت مردن تو است. [1]
انسان مؤمن از خداوند درخواست زندگى نيكو
دارد كه در آن همه نيازهاى معيشتى او فراهم گردد.
مسكن و لباس و تغذيه مناسب و كافى از
ضروريات زندگى است [2] و بر اساس تعاليم اسلام داشتن يك زندگى، كه در آن نان و آب،
[3] لباس و پوشاك، مسكن و وسايل رفاهى هر فرد به قدر كفايت مهيّا باشد از اهداف
عالى حكومت اسلامى است. [4]
(خداوند از نعمت هايى چون انگور،
زيتون، خرما و ميوههاى مختلف [5] و گوشتهاى تازه دريايى [6] و شير چهار پايان
[7] و عسل زنبورها [8]) مثال زده و آنها را براى استفاده در اختيار انسان قرار
داده است. [9]
[1] مِیرزا
حسِین نورِی مستدرک الوسائل، ج 1، ص 146.
[2] محمد حکِیمِی
معِیارهاِی اقتصادِی در تعالِیم ،رضوِی ص
178.
[3] در رواِیات
از آن دو به مزه زندگِی و مزه عِیش تعبِیر شده است (بحار الانوار،
جلد 29، ص 99).
[4] در دعاها
و رواِیات زندگِی بهتر که همه حاجات و نِیازهاِی ِیک
زندگِی مطلوب درخواست شده است راز سعادت خوشبختِی مسلمان را داشتن مرکب
و منزل و همسر خوب بر شمرده است (مضمون دعاِی 32 صحِیفه
سجادِیه والحياة جلد 5 ص 79 و معِیارهاِی اقتصادِی
در تعالِیم ،رضوِی ص 199).