همچنين امتياز بيمه بر اساس فرهنگ اسلامى نسبت به
بيمههاى اروپايى در اين جهت است كه حق بيمه از افراد ضعيف و فقير دريافت نمىشود،
ولى از مزاياى آن برخوردار مىشوند. [1]
و از طرفى افراد شركت كننده در اين نوع بيمهها
مىتواند حق عضويت خود را به نيت انفاق و احسان (صدقه) بدهند تا هم در امور معنوى
مشاركت كرده باشند و هم در مواقع بروز حادثه به آنها رسيدگى گردد هرچند احسان
نمودن خود در دفع خطرات و بلايا تأثير شگفتانگيز دارد. [2] در واقع بيمه نيز
بسترى مناسب براى اجراى سنت احسان است كه بيمهگذار با احسان خويش، خود را از
احسان ديگران بهرهمند مىسازد.
4. بيمه و قاعده «رَحْم»
1- 4. معنا و مفهوم رحم
رحم كردن يا رحم آوردن در لغت به معناى مهربانى
نمودن، دلسوزى كردن شفقت داشتن و يا ترحم نمودن است. [3]
در روايات زيادى به موضوع «رحم» اشاره شده و مفاد
اكثر آنها نشان مىدهد كه ترحم نمون و دلسوزى داشتن داراى آثار فردى و اجتماعى
است. اين آثار به گونهاى است كه مىتوان ترحم و آثار آن را به صورت يك قاعده
دانست و اين آثار تنها مخصوص آخرت نيست؛ بلكه در سرگذشتها و خاطرات به ياد مانده
و مكتوب از گذشته فراوان ديده شده است كه هر كس نسبت به انسان و همنوع خود و يا
حتى نسبت به حيوانات رحم نموده است در مصيبتها و مشكلات مورد «ترحم» الهى قرار
گرفته است. حضرت على 7 قاعدهمند بودن رحم و آثار آن را چنين بيان مىكند: «يا نُوفُ احْسِنْ يُحْسَنْ الَيكَ ... ارْحَمْ تُرْحَمْ»؛ [4]
اى نوف نيكى كن تا به تو
نيكى شود، رحم كن تا مورد رحمت قرارگيرى.