ولايت ما همان ولايت خداوند استكه هيچ پيامبرى را جز
به آن مبعوث نكردهاست.
اختيارات ولىّ فقيه
ولى فقيه نيز با لحاظ همين مناط و مدرك، در
«سياستگذارى و اداره امت» از ولايت مطلقه برخوردار است. اين ولايت مطلقه لازمه
اداره جامعه و منصب حاكم اسلامى است و بدون آن اداره جامعه ممكن نخواهد شد و تفكيك
قائل شدن ميان پيامبر و ائمه : با ولى فقيه، در اين مورد، امرى باطل و
غلط است. چنانكه امام خمينى قدس سره مىفرمايد:
اين توهّم كه اختيارات حكومتى رسول اكرم 6 بيش از حضرت امير 7 بود، يا اختيارات حكومتى حضرت امير 7 بيش از فقيه است. باطل و غلط است ... ولايتى كه براى پيغمبر اكرم 6 و ائمّه : مىباشد، براى فقيه هم ثابت است. در اين مطلب،
هيچ شكى نيست. [3]
همچنين مىفرمايد:
معقول نيست بين وُلات فرق قائل باشيم؛ زيرا والى،
هركسكه باشد (پيغمبر، امام و فقيه) مجرى احكام الهى و اقامه كننده حدود خداوندى و
گيرنده زكات و ماليات متصرف در