نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 139
«قانون لا ضرر» و امثال آن يك سلسله قواعدى هستند كه
هرگاه حكومت اسلامى در ميدان عمل و اجرا با مشكل اجتماعى و مانند آن برخورد كرد،
با توسل به آن، مشكل و معضل اجتماعى خود را حل مىكند و در واقع اين قاعده، ابزارى
براى اعمال حاكميت قانون و جلوگيرى از مزاحمتها و ضررهاست. [1] طبق همين ديدگاه
مىتوان گفت قانون لا ضرر تعديل كننده ثروتهاى نامشروع در جامعه است.
مصرف
امام خمينى قدس سره در بخش مصرف به زهد و قناعت اهميت
بسيار مىداد و ملّت- بويژه مسؤولان و كارگزاران جامعه اسلامى- را از اسراف و
تبذير، زندگى مصرفى و تجمّلپرستى بر حذر داشته، به اصل سادهزيستى دعوت مىكرد.
ايشان سادهزيستى را لازمه ايستادگى در مقابل قدرتهاى خارجى و مايه استقلال و حفظ
ارزشهاى اسلامى مىدانست و مىفرمود:
اگر بخواهيد بىخوف و هراس در مقابل باطل بايستيد و
از حق دفاع كنيد و ابرقدرتان و سلاحهاى پيشرفته آنان و شياطين و توطئههاى آنان
در روح شما اثر نگذارد و شما را از ميدان به در نكند، خود را به ساده زيستن عادت
دهيد و از تعلق قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهيزيد ... با زندگى اشرافى و
مصرفى نمىتوان ارزشهاى انسانى اسلامى را حفظ كرد. [2]
در ذيل به نمونهاى از هدايتهاى حضرت امام قدس سره
درباره چگونگى مصرف در سه حوزه جامعه، فرد و خانواده اشاره مىكنيم:
1- گاهى مصالح سياسى، اقتصادى نظام اسلامى اقتضا
مىكند كه مصرف برخى از كالاهايى كه از كشورهاى غير اسلامى وارد مىشود، تحريم
گردد. بهعنوان مثال درصورتىكه روابط اقتصادى- سياسى با اين نوع كشورها موجب
تسلّط دشمنان اسلام بر مسلمانان گردد و زمينه اسارت سياسى يا اقتصادى، يا تحقير و
تضعيف مسلمانان شود، بر مسلمانان واجب