نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 150
1- تحجير
منظور از «تحجير» (نشانهگذارى) اين است كه چيزى را
در زمين احداث كند كه نشانگر اراده شخص براى احيا و آبادانى آن قسمت باشد؛ مانند
سنگچين كردن، خاكريزى، پى كنى يا تختهگذارى و مانند آن، يا اينكه شروع به
كارهاى عمران و آبادى كند مانند كندن چاه و غيره. [1]
نشانهگذارى علاوه بر دلالت بر قصد احيا، بايد مقدار
و محدوده زمين مورد نظر را معيّن كند.
تحجير حق موقتى است كه به احيا كننده فرصت احياى زمين
مورد نظر را مىدهد تا ديگران براى احياى او مزاحمتى ايجاد نكنند و اين حق موقت،
با مسامحه در آبادانى و عمران، زايل مىگردد. بنابراين؛
- تحجير ملكيتآور نيست و فقط حق اولويت مىآورد.
آنچه موجب ملكيت است، احياست. [2]
- تحجيركننده به مقدارى كه قدرت احيا دارد و بهنحوى
كه موجب تعطيل زمين نشود با وجود شرايط، حق اولويت دارد و ديگران حق مزاحمت او را
در اين مقدار ندارند. [3]
- اگر قبل از اقدامِ نشانهگذار به احيا و آبادانى،
نشانهها خود به خود محو گردند، حق نشانهگذار باطل مىشود و زمين به همان صورت
اول برمىگردد. [4]
منظور از «زمين موات» زمينى است كه از آن استفاده و
بهرهبردارى نمىشود، يا به جهت قطع شدن آب از آن، يا براى استيلاى آبها يا
ماسهها يا شوره نمك يا سنگها بر آن، يا