نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 28
2- نظم
موضوع نظم در تمام كارهاى امام خمينى قدس سره منعكس
بود و درس وى از پرمحتواترين، پرجمعيتترين، منظمترين و مرتّبترين درسهاى حوزه
علميه قم محسوب مىشد و اغلب طلبههاى جدّى و فاضل پيش ايشان درس مىخواندند. جهت
روشنتر شدن نظم امام قدس سره، ابعاد گوناگونى كه در لا به لاى سخنان ياران و
شاگردان ايشان به آن اشاره شده، در زير مىآوريم:
الف- حضور در مجلس درس: درمدّت
شاگردى ايشان و استفاده از محضرشان، جز انضباط و جدّى بودن و به وقت و درس اهميت
زياد دادن، از ايشان چيزى نديديم. براى وقت خيلى قيمت قائل مىشدند، بهطورى كه به
ذهنم نمىآيد كه ايشان حتى يك بار سر وقت نيامده باشد. [1]
حضرت امام، افزون بر اينكه خود منظّم بود، از اينكه
شاگردى بىنظم به درس حاضر مىشد، بشدّت ناراحت مىگرديد و مىفرمود:
من نمىگويم به درس من بياييد، ولى اگر مىخواهيد
بياييد، منظّم بياييد. [2]
ب- تدريس: در تدريس، مطالب را خيلى عالى و
مرتّب تنظيم مىكردند و همين تنظيم مطالب، كمك بسيار مؤثرى در بهتر و زودتر فهميدن
مطالب درسى بود. [3]
ج- فضاى مجلس درس: در عرصه
درس و تدريس هم همان نظم حاكم بر زندگى امام قدس سره وجود داشت. [4] مرحوم امام
معتقد بودند كه شاگرد بايد سر درس اشكال كند و اگر سر درس اشكال نمىشد، مىفرمود:
مگر مجلس ختم است كه همه ساكت هستيد؟!
در عين حال، اگر اشكال و جوابى، بيش از دو يا سه بار
تكرار مىشد، جلوگيرى كرده
[1] - پا به پاى آفتاب، ج 3، ص
39 (سخنان آيةالله ابوالقاسم خزعلى)