نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 62
صحيحترين روش و مطمئنترين آنها از حيث دليل و
برهان و نيز راستترين و روشنترين بيانها ... روش و بيان اماميه است؛ يعنى كسانى
كه دين خويش را از وحى الهى و مصدر علم ربّانى گرفتهاند، نه از رأى و قياس يا
اجتهاد مردمان. [1]
در بينش امام راحل قدس سره همان روشى كه فقهاى بزرگ
گذشته در مقام استنباط از قرآن و سنّت رسول الله 6 و امامان
معصوم : داشتند. علاوه بر سنّتى بودن، پويا نيز هست؛ سنّتى است، يعنى
داراى شيوه و مِتُدى است كه «اجتهاد» بر طبق آن انجام مىگيرد و اين شيوه، قرنها
معمول بوده و كارآيى خود را نشان داده است، و پوياست، يعنى علاج كننده مشكلات
انسان و پاسخگوى حوادث واقعه است. بنابراين، ما دو فقه، يكى سنّتى و ديگرى پويا
نداريم. فقه پويا، همان فقه سنّتى است. [2]
امام خمينى قدس سره گاهى منظور خود را از فقه سنّتى-
چنان كه گفته شد- با تعبير «فقه جواهرى» بيان مىكرد. «فقه جواهرى» بهمعناى دقّت
و غور در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول
مشخص شده است. اين فقاهت، دو ركن دارد:
ركن اوّل؛ اصول معتدل و قوى و آگاه به همه جوانب
استنباط است.
و ركن دوّم؛ تطوّر فقه مىباشد و اين همان چيزى است
كه امام در معناى اجتهاد، مجتهد و فقيه مىفرمود و تأكيد داشت كه مجتهد و فقيه،
بايد با ديد باز بتواند استفهامها و سؤالهاى زمانه را بشناسد ... تا فقيه، سؤالِ
زمان را نداند، ممكن نيست بتواند در فقه براى آنها جوابى پيدا كند. [3]
بنابراين، فقه جواهرى يعنى همان فقه سنّتى رايج با
مِتُد فقهاست. اين روش و مِتُد، همان كيفيت رسيدگىِ يك مسأله در فقه است. [4]
اهمّيّت فقه سنّتى
در باور امام قدس سره فقه سنّتى، «ارث سلف صالح» و
«تنها راه براى حفظ فقه اسلامى»
[1] - ر. ك: امام راحل قدس سره و فقه سنّتى،
آيةالله محمد محمدى گيلانى، چاپ اول، ص 160
[2] -
ر. ك: حديث ولايت (مجموعه سخنان مقام معظم رهبرى)، ج 1، ص
262