نام کتاب : شخصیت و دیدگاههای فقهی امام خمینی نویسنده : یوسفیان، نعمتالله جلد : 1 صفحه : 74
چنان كه خود حضرت امام قدس سره نيز به اين معنا اشاره
كرده، مىفرمايد:
زمان و مكان دو عنصر تعيين كننده در اجتهادند،
مسألهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر
سياست و اجتماع و اقتصاد يك نظام ممكن است حكم جديدى پيدا كند؛ بدان معنا كه با
شناخت دقيق روابط اقتصادى و اجتماعى و سياسى همان موضوع اول كه از نظر ظاهر با
قديم فرقى نكرده است واقعاً موضوع جديدى شده است كه قهراً حكم جديدى مىطلبد. [1]
بر همين اساس وقتى گفته مىشود مجتهد هنگام استنباط
احكام الهى بايد به زمان و مكان و نقش احتمالى آن در كيفيت استنباطش توجه داشته
باشد، منظور اين است كه امكان دارد عملى تحت شرايط خاصى و در زمان يا مكان مخصوصى،
موضوع براى حكمى باشد، ولى همان عمل در زمان و مكان ديگر و تحت شرايط حاصل از
روابط اجتماعى، سياسى و اقتصادى حاكم بر جامعه از مصاديق آن موضوعِ قبلى نباشد و
همان حكم سابق را نداشته باشد. در چنين صورتى، توجه به نقش زمان و مكان امرى ضرورى
خواهد بود. به عنوان مثال:
- خريد و فروش خون در زمانهاى گذشته حرام و باطل
بود؛ زيرا انتفاع از آن در خوردن مشخص مىشد كه آن نيز حرام بود و نفع ديگرى
نداشت، ولى در زمان ما جز خوردن نفع عقلايى دارد و به كسانى كه به آن نيازمندند،
تزريق مىگردد. اينگونه انتفاع غير از خوردن است و دليلى بر حرمت آن وجود ندارد؛
زيرا ادلّه حرمت، تنها شامل خوردن مىشود و در هنگام صدور روايات، انتفاعى غير از
خوردن نداشته است.
به همين خاطر خريد و فروش آن حرام شمرده شدهاست، ولى
در زمان ما اشكالى ندارد.
چنانكه ملاحظه مىكنيد زمان در اين حكم، نقش دارد؛
يعنى خريد و فروش خون در يك زمان و تحت شرايط خاصى، از مصاديق خريد و فروش اشياى
بدون نفع يا اشيايى كه انتفاع از آنها حرام است، بوده و در زمانى ديگر بر اثر
پيشرفت، ترقى و تعالى مردم و رشد فكرى و علمى جامعه بشرى، راههايى براى انتفاع
عقلايى از خون به دست آمده، از مصاديق