زبان عربى در فارسى امروز نيز كاملًا رايج است. [1]
بنابراين، تجاوز به اموال امت چه در شكل تعدى به مال فرد و چه در شكل تعدى به
اموال دولت (بيت المال) به حرامت آيه شريفه گناه و منهى عنه محسوب مىشود. [2]
ب- روايات:
احاديث پرشمارى اختلاس را يك عمل حرام و موجب تعزير
دانستهاند. [3] از اين احاديث برمىآيد كه اختلاس موجب تعزير است و وجود تعزير،
نشان از گناه بودن و حرمت عمل دارد.
ج- دليل عقل:
چنان كه گذشت، اختلاس نوعى تصرف غير مأذون و بدون
رضايتمندى در اموال ديگران است و حكم به قبح و حرمت غصب و تصرف غير مأذون از احكام
قطعى عقل است؛ چنان كه برخى حضرات فقها در كلامى واحد به اين حقيقت تصريح كرده و
فرمودهاند: «وهو من افحش الظلم الذى استقل العقل بقبحه». [4]
د- نظر فقها:
1- راهها و وسايل تصاحب مال ديگران بدون دليل شرعى
متعدد است و براى هر يك از آنها در فقه، عنوان خاصى به كار رفته است. يكى از آنها،
«اختلاس» است. فقها تعريف واحدى از اين جرم ندارند. [5] اختلاس در فقه اسلامى نوعى
سرقت است كه مستوجب حدّ نيست. [6] اختلاس در فقه به معناى اختلاس در حقوق و قانون
نيست؛ بلكه اين دو داراى وجوه اشتراك و افتراق هستند.