نجات يك انسان به نمازگزار، جايز و بلكه واجب است. [1]،
يا وجوب افطار روزه بر مادرى كه طفلش نيازمند شير او است [2] يا تصرف در مال و ملك
ديگرى كه از محرمات است، در صورت توقف نجات يك انسان به آن، جايز و بلكه واجب
مىگردد [3] و يا محرماتى همچون غيبت كردن [4]، دروغ گفتن [5]، سحر آموزى [6] و
ضرب و شتم [7] در صورت توقف نجات يك انسان به آن، جايز مىگردند.
اين اهميت و ضرورت، براى نجان جان يك انسان معمولى
وجود پيدا مىكند. حال، اگر انسانى كه نيازمند كمك است مجروح جنگى مسلمان و مجاهد
است، شتافتن به كمك او تا چه ميزانى اهميت پيدا مىكند؟!
[1] . جامع المقاصد، ج 2، ص 358؛ روض الجنان، ص 338؛
مصباح الفقيه، آقارضا همدانى ج 2، ص 427