مىباشند
و تخلّف از آن قوانين، موجب مسؤوليت و چه بسا پيگرد قانونى خواهد بود. به فتواى
حضرت امام (ره):
«مراعات
مقررات دولت اسلامى واجب شرعى است و تخلّف از آن گناه است. [1]
حضرت
امام 7 در مورد مسائلى كه به شكلى به دولت اسلامى مربوط مىشود، «مقررات نظام»
را ملاك قرار داده و توصيه مىكند كه همه كارها بايد براساس مقررات باشد.
در
سؤالها و استفتاءهايى كه از ايشان و مقام معظم رهبرى درباره نحوه استفاده از
خدمات و امكانات دولتى شده، غالباً قوانين و مقررات دولتى را معيار درست يا نادرست
بودن كارها، دانستهاند:
1. داشتن
دو شغل: س 1.
شخصى كارمند است و براى تأمين معاش خود در مواقع بيكارى مبادرت به كار ديگرى
مىنمايد، آيا از نظر شرع مقدس اسلام اشكالى دارد؟
2. تحصن و اعتصاب: آيا شرعاً جايز است كارمندان و كارگران
ادارات دولتى در ساعت ادارى و كار، به عنوان تحصن و اعتصاب (جهت رسيدگى به
درخواستهايشان) دست از كار