استفتا-
آيا در صورت راضى بودن يا ناراضى بودن كارمندان، كسر حقوق آنان جهت كارهايى مثل
پذيرايى، ميهمانى و ... جايز است؟
ج- اگر
جزء مقرّرات استخدامى نباشد، بدون موافقت كارمندان جايز نيست و موجب ضمان است. [1]
مدير در
برابر برخى تخلّفات مىتواند متخلّف را با كسر حقوق، حدّاكثر به ميزان يك پنجم و
حدّاكثر به مدّت 4 ماه تنبيه نمايد. [2]
2- تأمين حقوق معنوى
الف-
امنيّت شغلى: اميد به آينده، اطمينان و آرامش روحى و احساس امنيّت شغلى علاوه بر
اينكه از حقوق كاركنان محسوب مىشود و بايستى از سوى مديران تأمين گردد، ضريب
كارآيى افراد را بالا مىبرد و بر نشاط و دلبستگى آنان مىافزايد. بر اين اساس،
مدير به هيچ وجه نبايد زيردستان خويش را از چنين حقى محروم سازد، مگر اينكه قانون
چنين وظيفهاى را به او محوّل كند.
ب-
ارتقاى دانش و كارآيى: پيشرفت و تكامل، حقّ طبيعى هر موجود زنده است و مدير بايد
با روشهاى مناسب، نيروهاى مجموعه خويش را از دانش و فنآورى روز، آگاه سازد؛
شيوههاى نوين را به او بياموزد و زمينههاى ترقّى و تكامل اجتماعى و صنفى را
برايش فراهم سازد؛
فرماندهان،
رؤسا و مديران بايد با توجّه به مقرّرات و آييننامهها و وضعيّت يگان يا قسمت
مربوط، خط مشى خود را با صدور دستورالعملهاى تكميلى و روشهاى جارى تعيين نموده و
دانش كاركنان جمعى را ارتقا داده و آنان را به اجراى صحيح مقرّرات و انجام وظايف
محوّله آشنا سازند. [3]
ج- تفويض
اختيارات: پس از گزينش و آموزش كافى، مدير بايد به نيروهاى تحت