از نظر
اسلام، سپردن پُستهاى كليدى همچون؛ امامت و رهبرى، مرجعيت، قضاوت، امامت جماعت به
افراد غير عادل و ظالم ممنوع است، چنان كه گواهى افراد غير عادل پذيرفته نيست و
مىتوان گفت يكى از شرايط عمومى و حتمى مديريت اسلامى، متخلّق بودن به ملكه عدالت
است كه در تعريف آن گفتهاند؛
عدالت،
حالتى نفسانى است كه انسان را برداشتن تقوا برمىانگيزد و مانع ارتكاب گناهان
كبيره و صغيره مىگردد. [3]
ربا
خوارى، كمك به ستمگران، نپرداختن عمدى حقوق مردم، دروغ و خيانت در شمار گناهان
كبيرهاند. [4] كه مسلمانان، بهويژه مديران مسلمان، هرگز نبايد بدانان آلوده
گردند؛ چرا كه ظلم و ستم به زيردستان و پايمال كردن حقوق آنان زشتى مضاعف دارد و
امام على 7 مىفرمايد:
هرگونه
ستم نسبت به همكاران و زيردستان، ارتباط مستقيم با جايگاه مدير و موجوديت سازمان
دارد و مىتوان گفت، اثر وضعى ستمگرى، نابودى و انهدام مديريت و سازمان است. همان
امام مىفرمايد: