است، از
نظر شريعت مقدّس الهى نيز گناه محسوب مىشود. فقيه مجاهد، آيتاللّه العظمى
محمّدتقى شيرازى مىفرمايد:
مقتضاى
اطلاق روايات، حرام بودن فحش است با هر كه باشد؛ خواه مسلمان و مؤمن باشد يا كافر
و فاسق؛ كوچك يا بزرگ؛ بلكه مىتوان گفت هر چند بچه و غير مميّز باشد؛ بلكه در
بعضى روايات از سبّ و لعن حيوانات نيز نهى شده است. [1]
اقسام فحش
1-
ناسزاى جنسى؛ به اين معنا كه با سخن صريح و با قصد و آگاهى از مفهوم كلام، به كسى
نسبت عمل شنيع زنا يا لواط بدهد، اينگونه فحش، در اصطلاح فقهى «قذف» ناميده
مىشود و گوينده آن- قاذف- با شرايطى به حد 80 ضربه شلّاق، محكوم مىشود. [2]
2- غير
از قذف، سخنان ركيكى كه موجب تحقير مخاطب شود مثل؛ حرامزاده، فاسق، فاجر، عرقخور
و مانند آن. اينگونه ناسزاها باتوجّه به موقعيّت مخاطب، دو حالت دارد؛
الف- اگر
مخاطب از آن نسبتها مبرّا باشد و مستحق چنين كلماتى نباشد، گوينده تعزير مىشود.
ب- اگر
مخاطب، مستحق آن سخنان باشد، ناسزاگو (گناه كرده و مرتكب حرامشده ولى) تعزير
نمىشود. [3]
قداست محيط كار
از
ديدگاه اسلام، كار مشروع و مفيد، از نوعى حرمت و قداست برخوردار است و رهبر عزيز
اسلام، حضرت محمد 6 مىفرمايد: