نام کتاب : قواعد و احکام حفاظت اطلاعات نویسنده : احمدیان، اسدالله جلد : 1 صفحه : 131
توريه
توريه
بدين معناست كه گوينده از لفظى كه يك معناى ظاهر و چند معناى غير ظاهر دارد، معناى
غير ظاهر را اراده كند؛ هر چند مخاطب تنها معناى ظاهر را دريابد. براى مثال، ظالمى
براى جلب شما به منزلتان مىآيد و شما براى فرار از دست او خودتان را مخفى مىكنيد
و به كسى كه آنجاست مىگوييد به نقطه معينى اشاره كند و بگويد: اينجا نيست، و يا
اصلا خبر از بودن و نبودن شما ندهد، بلكه به صورت انشايى بگويد: در مسجد او را طلب
كنيد. مثال ديگر اينكه اگر گناهى از كسى سر زده كه جنبه شخصى دارد و ديگران هم
اطلاع ندارند، چنانچه از او سؤال شود كه مرتكب چنين گناهى شده است، در جواب حق
ندارد بگويد آرى و حرمت خودش را از بين ببرد، بلكه بگويد: به خدا پناه مىبرم از
ارتكاب چنين گناهى. [1]
حال براى
روشن شدن ابعاد و جوانب بحث، بايسته است بخشهايى از كتاب نفيس جامع السعادات نوشته
علامه نراقى آورده شود:
در هر جا
كه دروغ رواست (يعنى در مواردى كه در شرع دروغ گفتن جايز شمرده شده) اگر ممكن باشد
دروغ صريح گفته نشود و به تعريض [2] و توريه تبديل گردد بهتر است، و اينكه گفته شد
در كنايه و توريه فراخى و گشايشى براى دروغ هست و آدمى را از دروغ بىنياز مىكند،
مراد اين نيست كه بدون نياز و ضرورت، كنايه و توريه جايز است، زيرا توريه جانشين
تصريح به