نام کتاب : قواعد و احکام حفاظت اطلاعات نویسنده : احمدیان، اسدالله جلد : 1 صفحه : 25
همچنين
دستورات قاضى را نيز بايد در قلمرو قضاوت اطاعت كنند، نه در مسائل حكومتى. گاهى هر
دو مسؤوليت را به عهده يك نفر مىگذارند.
پيامبر
اكرم 6 افزون بر آن دو مسؤوليت، مسؤوليت قضاوت بين مردم و خاتمه دادن به
اختلافات مردم را نيز دارا بود كه اين آيه ناظر به اين معناست: [1]
(فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما
شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فى انْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ
يُسَلِّمُوا تَسْليماً)[2]
نه چنين
است، قسم به خداى تو كه اينان اهل ايمان نمىشوند، مگر آنكه در خصومت و نزاعشان
تنها تو را حاكم كنند و آنگاه به هر حكمى كه (به سود يا زيان آنها) كنى هيچ گونه
اعتراضى در دل نداشته و از دل و جان تسليم فرمان تو باشند.
چهبسا
افرادى كه به زبان اعتراضى ندارند، ولى در دل هزاران اعتراض دارند و از نظر روحى
مسأله را نپذيرفتهاند. نكته جالب توجه آيه اين است كه مىفرمايد: نه تنها بايد به
زبان اعتراض نكنند، بلكه بايد در دل خود نيز تسليم باشند تا آن ايمان واقعى به خدا
و پيامبر 6 براى آنان حاصل شود.
مقدمه دوم: آنچه از پيامبر يا امير مؤمنان به لفظ «قَضى» و «حَكَمَ» و «امَرَ» و
امثال آن وارد شده است، مقصود، بيان كردن حكم شرعى نيست و اگر در موردى چنين باشد،
آن، ارشاد به حكم خداوند خواهد بود؛ زيرا پيامبر 6 و امام 7 نسبت به احكام
خداوند حكمى ندارند. بنابراين، آنچه از پيامبر