نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 104
علاوه بر
آنها، امكان تفقه و دينشناسى در حج وجود دارد و اخبار امامان به هر سو منتشر
مىگردد؛ همان گونه كه خداوند فرموده است: چرا از هر گروهى از آنان طايفهاى كوچ
نمىكنند (و طايفهاى در مدينه بمانند) تا در دين (و معارف و احكام اسلام) آگاهى
يابند و به هنگام بازگشت به سوى قوم خود، آنها را بيم دهند؟! شايد (از مخالفت
فرمان پروردگار) بترسند و خوددارى كنند. [1]
در مراسم
و مناسك حج، هر يك از مناسك: احرام، طواف، سعى بين صفا و مروه، تقصير، وقوف در
عرفات و مشعر و منى، رمى جمرات، قربانى و ... همه داراى فلسفه و پيام خاصى
مىباشند و با انسان سخن مىگويند و او را به انديشه و تفكر فرو برده بينش و بصيرت
تازهاى مىبخشند.
نتيجه و
ثمره اين تعالى فرهنگى اين است كه تودههاى ميليونى آموزش ديده در حج، در بازگشت
به كشورهاى خود پس از آنكه دوباره لباسها و شكلهاى اختصاصى و قومى خود را باز
يافتند، هويت اسلامى و فرهنگ بازيافته از حج، به مثابه شجره طيبه ثابتى خواهد بود
كه فرهنگهاى اختصاصى و قومى همچون شاخههاى پيوسته به تنه آن درخت، هر مكان و هر
زمان، ميوه وحدت، سيادت، قدرت و تعالى به بار مىآورد.
تجلى نظام امت و امامت در حج
قرآن همه
مسلمانان را از هر نژاد، رنگ، زبان، فرهنگ و در هر سرزمينى كه زندگى كنند، امت
واحده معرفى مىكند. [2] پيوستگى و وحدت امت به خاطر داشتن عقيده، نظام و
آرمانهاى مشترك آنان است. چنين پيوستى و وحدتى ناگزير به هماهنگى، مركزيت و رهبرى
بسيار عميق نيازمند است كه با توجه به همه زمينهها، استعدادها و امكانات بالقوه و
بالفعل، حركتها و جنبشها را در تمامى ابعاد حيات امت بر اساس عقيده و نظام
اسلامى، در جهت آرمانهاى اسلامى، سازماندهى و رهبرى نمايد.
در فلسفه
حج مىخوانيم كه خداوند به مردم فرمان حج داد تا بعد از طواف كعبه، سراغ