همانا به
مردم فرمان داده شده كه بيايند و دور اين سنگها طواف كنند و سپس نزد ما آيند و
اعتقادشان را به ولايت و رهبرى اعلام كرده و پايداريشان را در يارى ما عرضه دارند.
[2]
از اين
گونه روايات استفاده مىشود كه حج بىولايت، ناقص و ابتر است؛ حجى است صورى،
بىروح و عارى از حقيقت.
آرى، حجى
كه با تولّى استكبار و تولى هر نوع رهبرى غير الهى و غير مشروع برگزار شود، مسخ
شده و جاهلى است.
بعد اقتصادى حج
ملتهاى
مسلمان مىتوانند- بدون اينكه آسيبى به قداست و معنويت حج برسد- با ارائه مظاهر
رشد اقتصادى و نمونه كالاهاى توليدى خود در ايام حج، همه مسلمانان را در جريان وضع
كلى اقتصادى جهان اسلام قرار دهند و سطح توليد و رشد اقتصادى را از نظر كمى و كيفى
به اطلاع همگان برسانند و از اين رهگذر زمينههاى همفكرى و تعاون و مشاركتهاى
اقتصادى را در ميان ملل مسلمان فراهم و در بالا بردن رشد اقتصادى كشورهاى عقب
افتاده مسلمان و در حال رشد، كمك نمايند. به اين ترتيب در ايام حج، نمايشگاه عظيمى
از فرآوردههاى كشاورزى و صنعتى مسلمانان از كشورهاى مختلف تشكيل مىگردد و جامعه
بزرگ اسلامى مىتواند از اين رهگذر، از يك بازار مشترك و بينالملل اسلامى بر
خوردار گردد.