نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 124
پيامبر
اكرم 6 در اين زمينه مىفرمايد:
يك انسان
گنهكار در ميان مردم، همانند فرد ناآگاهى است كه با گروهى سوار كشتى شده و آنگاه
كه كشتى در وسط دريا قرار مىگيرد، تبرى برداشته و به سوراخ نمودن جايگاه خود
مىپردازد، هر كسى به او اعتراض مىكند او در پاسخ مىگويد: من در سهم خودم تصرف
مىكنم؛ به يقين اين يك حرف احمقانه است. اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز
ندارند، طولى نمىكشد كه همگى غرق مىشوند. [1]
معروف و
منكر كه دو مفهوم متقابلند، در لغت به معناى شناخته شده و ناشناخته مىباشند؛ [2]
و در اصطلاح كارهايى كه نيكى يا زشتى آنها توسط عقل يا شرع، شناخته شده باشند، به
ترتيب معروف و منكر ناميده مىشوند. [3]
به
كارگيرى لفظ معروف و منكر در امور مربوط به بايدها و نبايدهاى دين، بدين لحاظ است
كه فطرت پاك انسانى با كارهاى معروف آشنا و مأنوس و با زشتىها و امور ناپسند،
بيگانه و نامأنوس است.
بنابراين
معروف و منكر قلمرو وسيعى دارد و در محدوده عبادات يا يك سرى از گناهان كبيره
نمىگنجند. معروف شامل امور اعتقادى، اخلاقى، عبادى، حقوقى، اقتصادى، نظامى
(همانند مرزدارى و پيكار در راه خدا)، سياسى (مثل حضور در صحنههاى انقلاب اسلامى
و حفظ دستاوردهاى آن) و امور فرهنگى مىشود و منكر نيز شامل منكرات اعتقادى،
عبادى، اخلاقى، اقتصادى (مانند كمفروشى و احتكار)، سياسى (همانند جاسوسى و كمك به
ضد انقلاب)، نظامى (نظير فرار از جبهه و جنگ، عدم رعايت سلسله مراتب فرماندهى) و
... مىشود در مجموع مىتوان از معروف و منكر، به ارزشها و ضد ارزشها تعبير
نمود.