نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 136
بايد
آگاهى از احكام اسلام داشته باشد و فقيه بيشترين آگاهى را از مسائل دينى دارد.
2- تقوا
و عدالت.
3- آگاهى
از مسائل سياسى و اجتماعى، تا فقيه در تدبير امور اجتماع مشكلى نداشته باشد.
بنابراين ولايت فقيه، تنها ولايت فقه نيست، بلكه ولايت فقه، عدل و تدبير است.
دليل عقلى بر ولايت فقيه
اين دليل
مبتنى بر مقدمات زير است:
1- حق
قانونگذارى و سرپرستى جامعه تنها مربوط به خداوند است و با اذن او مشروعيت پيدا
مىكنند.
2-
خداوند براى اداره جامعه مقرّراتى تعيين فرموده است.
3- اجراى
مقرّرات نيازمند حكومت است.
4- در
زمان حضور امام معصوم 7 اين وظيفه بر عهده او واگذار شده است و او از
جانب خدا مأذون است.
5- در
عصر غيبت امام معصوم، مناسبترين فرد براى تصدى امور جامعه، فقيه عادل است كه هم
آگاه به قوانين الهى است و هم عادل است كه سرپرستى او را در جهت منافع مردم- و نه
منافع شخصى- تضمين مىكند. در غير اين صورت بايد به تعطيلى و توقف بيشتر احكام
اسلام معتقد شد در صورتى كه قوانين اسلام براى همه اعصار آمده و تعطيلپذير نيست.
امام خمينى رحمه الله دليل عقلى بر لزوم تشكيل حكومت اسلامى در عصر غيبت و نيز
ولايت فقيه را اين گونه تبيين نموده است:
احكام
اسلامى، اعم از قوانين اقتصادى، سياسى و حقوقى تا روز قيامت باقى و لازم الاجرا
است. هيچ يك از احكام الهى نسخ نشده، از بين نرفته است. اين بقا و دوام هميشگى
احكام، نظامى را ايجاب مىكند كه اعتبار و سيادت اين احكام را تضمين كرده،
عهدهدار اجراى آنها شود؛ زيرا احكام الهى جز از رهگذر برپايى حكومت اسلامى
امكانپذير نيست ... و چون حكومت اسلامى، مبتنى بر قانون است، آن هم قانون الهى كه
براى اجراى احكام و بسط عدالت در سراسر جهان مقرر شده است، زمامدار اين حكومت،
ناگزير بايد دو صفت مهم
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 136