نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 23
بديهى
است رسالت فقه پاسخگويى و تبيين احكام همه حوادث و موضوعات ياد شده مىباشد و
مردم موظفند به موجب «وَامَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ
فَارْجِعُوا فيها الى رُواةِ أَحاديثِنا»[1]
به فقها
مراجعه كرده، احكام «حوادث واقعه» را از آنان بپرسند و فقه از اين ديدگاه اهميتى
وافر پيدا مىكند؛ زيرا در هر عصر و دورهاى راهگشاى مكلفين در انطباق اعمال آنان
با موازين شريعت است.
پس
مىتوان ادعا كرد كه فقه، تئورى واقعى و نسخه كامل اداره جامعه و انسان از گهواره
تا گور در تمام زمانهاست و همگام با پيشرفتهاى علمى- صنعتى زمان پاسخگوى نيازها
و ارائهدهنده راهحلها و دستورهاى شرعى براى بهبود زندگى مادى و معنوى بشر است.
منابع فقه
فقه
اسلامى داراى چهار منبع مهم و اساسى است كه مرجع فقيهان در استنباط احكام است:
1- قرآن
كتاب خدا
از منابع مسلم فقه است كه هيچ يك از فرقههاى اسلامى و مكاتب فقهى در مبنا و منبع
بودن آن ترديدى ندارند. البته بيشتر آيات قرآن در زمينه مبدأ و معاد و معارف ديگر
است و تنها بخشى از آيات آن مربوط به احكام است كه «آيات الاحكام» نام دارد.
امامان معصوم : در بيان احكام شرعى به ظواهر آن آيات استناد و پيروان
خود را نيز به استنباط از آنها تشويق مىنمودند. به عنوان نمونه:
زراره
مىگويد به امام باقر 7 عرض كردم: آيا مرا آگاه نمىكنيد كه از كجا
دانستيد كه (در وضو) مسح قسمتى از سر و پاها (و نه همه آنها) لازم است؟ حضرت
تبسمى كرد و فرمود:
هنگامى
كه خداوند (در آيه وضو) فرمود: (بِرُؤُوسِكُمْ)
به سبب «باء» دانستيم كه
[1] - اما
در حوادثى كه واقع مىگردد، به راويان احاديث ما [فقها] رجوع كنيد. از توقيعات
ناحيۀ مقدسه. ر. ك. الاحتجاج، احمد بن على بن طالب طبرسى، ج 2، ص
283
نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 23