نام کتاب : کلیات فقه اسلامی نویسنده : علی نوری، علیرضا جلد : 1 صفحه : 24
مسح بعضى
از سر لازم است ... سپس از عطف (رِجلَيْن)
به كلمه رأس كه فرمود: «وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى
الْكَعْبَيْنِ» دانستيم كه مسح بعضى از پاها نيز كافى است .... [1]
عبدالأعلى
مولى آل سام مىگويد: به امام صادق 7 عرض كردم: به زمين خوردهام و
ناخنم افتاده است؛ از اين رو، بر انگشت پايم پارچهاى بستهام. اكنون در هنگام وضو
چه كنم؟ حضرت فرمود:
اين
مسأله و نظايرش را مىتوان از كتاب خدا شناخت. خداوند عزّوجل فرموده: (وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ
حَرَجٍ)[2]
شيخ
انصارى در ذيل اين روايت مىنويسد: امام 7 در اين بيان اشاره دارد كه
حكم اين گونه مسائل با تأمل در ظواهر آيات به دست مىآيد و نيازى به سؤال كردن
نيست. آن حضرت همچنين با اين بيان، سائل را به استنباط احكام از ظواهر قرآن تشويق
مىكند. [4]
بنابراين،
ديدگاه اخباريين [5] كه استبناط احكام از ظواهر قرآن را بدون مراجعه به روايات
ممنوع مىدانند، ناتمام و خلاف ديدگاه اهل بيت : است. البته از آنجا كه
آيات قرآن داراى ناسخ و منسوخ، عام و خاص، مطلق و مقيد، محكم و متشابه و ...
مىباشند، استفاده هر گونه حكم شرعى يا معارف الهى از قرآن نيازمند تخصص و مهارت
كافى در مبانى استنباط از جمله دانش تفسير است.
2- سنّت
سنّت در
لغت به معناى راه و روش است [6] و در اصطلاح، گفتار، رفتار و تقرير معصوم 7 را در برمىگيرد. [7] در اعتبار و حجّيت سنّت بين فقهاى شيعه و سنى ترديدى